Categorieën
Geen categorie

Les 6: e-mailmarketing is niet dood

In de serie lessen van de Communicatieschool behandel ik in willekeurige volgorde allerhande onderwerpen die met persoonlijke, zakelijke online communicatie te maken hebben.

Ik volg redelijk wat jonge, hippe, snelle en inspirerende types op Instagram. En allemaal doen ze alsof je een bedrijf zou kunnen opbouwen door een beetje leuk te instagrammelen. Ik breek in dit blog een lans voor de good-old e-mailnieuwsbrief.

Omzeil het algoritme

Het zou fantastisch zijn als het zo makkelijk was, je bedrijf bouwen op een Instagramaccount. En er zullen uitzonderingen zijn op de regel, maar ik ben er van overtuigd dat het gros van de bedrijven meer registers moet opentrekken. Er is namelijk een grote complicerende factor: het algoritme. Ik heb het er hier al wel vaker over gehad; het algoritme bepaalt op Instagram, Facebook, LinkedIn, kortom al jouw ‘niet eigen media’, wie wat te zien krijgt.
Zo kan het zijn dat jij een nieuwe dienst introduceert via Instagram, in de overtuiging dat al je volgers dat wel zullen doorhebben. Maar helaas. Om te beginnen is daar dus het algoritme. Maar bovendien zit niet altijd iedereen continu op Instagram of Facebook. Dus kijk niet vreemd op als je vier weken later een klant spreekt die helemaal nog niet afweet van jouw plannen!

E-mailnieuwsbrief

Laten we dit de hiaten noemen van social media. Dat jouw posts op LinkedIn en TikTok niet door iedereen worden gezien, laat staan gelezen. Die hiaten kan je gelukkig heel goed opvullen. Met bijvoorbeeld tadaa, mijn favoriet … de e-mail nieuwsbrief.
Jouw bericht rechtstreeks in de e-mailbox van jouw klant, oud klant of potentiële klant. Natuurlijk, hij of zij moet nog steeds je bericht openen. Maar… je weet in elk geval dat het bericht aankomt bij iedereen aan wie je het verstuurt. En op het moment dat jij het bericht hebt gepland, of op ‘verzenden’ klikt.

Meer voordelen van een e-nieuwsbrief

Jij zit dus aan het stuur. Jij bepaalt en niet ‘Mark Zuckerberg’. Je nieuwsbrief verstuur je bovendien naar warme contacten. Ze zijn al klant bij je, of ze hebben ooit een offerte aangevraagd, je kent ze wellicht via een netwerkbijeenkomst. De relatie met deze lezers is waarschijnlijk wat closer dan de meeste (toevallige) voorbijgangers op je social media.
Jouw lezers zijn daarom ook sneller geneigd om iets te doen wat je ze vraagt. In jargon heet dat de ‘Call to action’ die meestal aan het einde van de mail staat. “Bekijk hier onze nieuwste afgeronde projecten” “Open de agenda voor het maken van een afspraak”, je kent ze wel.

Niet voor iedereen

Ik geef het toe, wanneer je oorbellen verkoopt aan 12-jarigen, heb je helemaal niets aan een e-mailnieuwsbrief. Ik ga er echter niet vanuit dat je je op deze doelgroep richt. Jij bent al een aantal jaren bezig met je bedrijf en je bent een bevlogen vakidioot die kwaliteit biedt en veel te vertellen heeft. Jij laat jouw klanten op een inspirerende manier zien hoe je hun problemen oplost.
Jij bent met jouw nieuwsbrief als Franse patisserie tussen het supermarktgebak van de suffe mails van de hypotheekverstrekker, de Ziggo-factuur, je boekhouder of de school van je kinderen.

Doe dan dus ook niet als iedereen

Jij richt je op je eigen doelgroep. Die je waarschijnlijk door en door kent. Maak daarom van jouw nieuwsbrief geen standaard werkje, geen supermarkt gebakje. Maar leg je spreekwoordelijke ziel en zaligheid bloot. Geef die belangrijke relaties een kijkje in jouw keuken. En die hoeft er voor deze gelegenheid niet uit te zien alsof de makelaar foto’s gaat maken voor Funda. Mensen doen het liefst zaken met mensen. Echte mensen! Met troep op het aanrecht. Vertel wat je bezighoudt, boei je lezers, zorg ervoor dat ze hangen aan je lippen en meer willen weten. Jij gaat hun probleem oplossen, daarvoor moet er vertrouwen zijn en dat bouw je op deze manier op.

Dus: wanneer ga jij weer een nieuwsbrief versturen? En hoe geef je er jouw persoonlijke draai aan?

🤔 Heb je nu echt geen idee waarover je moet schrijven, durf je het niet, of kan je het niet. Stuur me dan even een (kort 😉 mailtje. Ik help je graag op weg!

Door Titia Olieman

De Communicatieschool is opgericht door Titia Olieman met als doel zo veel mogelijk ondernemers te leren om op een originele manier online aanwezig te zijn.
De Communicatieschool biedt concrete stappen, structuur en ondersteuning om er (eindelijk) mee aan de slag te gaan én het vol te houden. Je bereik groeit, je onderscheidt je van de rest, je groeit als mens, als ondernemer en met je onderneming.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *