Categorieën
Lessen van de Communicatieschool

Les 4: Wees jezelf

In deze serie op het Communicatieschool blog behandel ik in willekeurige volgorde allerhande communicatie-lessen. In les 4: Wees jezelf

Ik dacht ik houd het kort, want ook al is het heel belangrijk, het is ook heel eenvoudig. Wees jezelf! Het werd toch weer langer dan verwacht. Tsja, dat ben ik hè. Alles duurt bij mij altijd langer dan verwacht. En ‘to the point’ komen? Vind ik echt een uitdaging. 

Online = offline

Jouw online jij moet zo veel mogelijk gelijk zijn aan jouw offline jij. Laten we het dichtbij houden en actueel. Je begint nu, in tijden van corona-thuisblijven met je eerste blogberichten. Die worden door mensen gelezen. Als je ooit weer je huis uit mag en deze lezers in het echt tegenkomt, of wanneer je telefonisch contact hebt natuurlijk, moeten ze jou kunnen herkennen aan wat je zegt en hoe je bent. 

Hoe beter dit met elkaar overeenkomt, hoe betrouwbaarder je bent. Ik schreef er ooit ook al een ander blog over: De gunfactor.

Nog een reden om jezelf te zijn

Jij bent vast niet de enige boomsnoeier, yogadocent of communicatieadviseur. Je hebt heel veel concullega’s die momenteel – als ze slim zijn – ook bezig zijn om hun online aanwezigheid een boost te geven. En daarom is het altijd, maar misschien nu des te meer, belangrijk om je eigen manier hierin te vinden. Je eigen stem te laten horen. Je eigen werkwijze te laten zien. En niet iemand na te doen. Want hoe weet jouw potentiële klant dan wat jouw manier van werken is. Jouw manier van doen? Door jezelf te zijn, onderscheidt je je van de rest.

Blijf dicht bij jezelf

Ik vind het een verschrikkelijke uitdrukking ‘dicht bij jezelf blijven’, maar in dit geval geeft het wel aan wat mijns inziens belangrijk is. Als jouw huidige klanten, jouw kinderen, jouw buurvrouw je blog leest of jouw Instagram posts ziet, moeten ze jou hierin herkennen. Het beste is zelfs dat ze je zelfs béter leren kennen. Het voordeel: jouw klanten weten precies wat voor vlees ze in de kuip hebben. Kunnen hierdoor een gefundeerde keuze maken van of ze wel of niet met je willen werken. 

Afstoten en aantrekken

Nu denk je misschien dat het verschrikkelijk is om sommige potentiele klanten af te stoten door juist veel van jezelf bloot te geven (ik bedoel het hier figuurlijk, let op). Ik denk het juist niet. Zie het als daten. We noemden het vroeger IBO: Ik Blijf Over. En als je IBO was deed je verschrikkelijk je best om weer zo snel mogelijk aan de man te raken. Met als gevolg dat je weinig kritisch was en zo weer met een volgend kansloos vriendje zat. Dat was leuk tijdens je studie, maar – dat neem ik aan – nu wil je dat natuurlijk niet meer. Je wilt een zo goed mogelijke match. Dat houdt in dat je niet alleen zelf, maar ook jouw potentiële klant de gelegenheid moet bieden om te beoordelen of er voldoende match is voor een duurzame relatie. 

Check, check, doublecheck

Hoe doe je dat? Je eigen stijl en toon vinden? Ik zou zeggen: gewoon beginnen. Beginnen met schrijven tot je klaar bent met wat je wilt zeggen. En als je je tekst dan hebt geschreven, lees je ‘m hardop voor. Ben jij dit? Is het jouw manier van praten, jouw humor, of juist jouw serieuze geluid? Mooi, dan zit je goed. Vind je dit moeilijk, kan je het slecht beoordelen? Vraag het je vrouw, je kind, de buurvrouw. Vaak zijn het kleine details. Ze zullen het wel opmerken: ‘Zo zég je dat niet normaal. Jij zegt altijd….’ Tenslotte is het een kwestie van doen en blijven doen. Oefening baart kunst, ook met jezelf zijn.


Wil je méér dan alleen jezelf blijven in de stukken die je schrijft? Wil je aan de slag met je online aanwezigheid? Met zakelijk bloggen, e-mailings optuigen en verzenden, LinkedIn inzetten et cetera? Hiervoor heeft de Communicatieschool een e-lesmethode ontwikkeld: In 6 stappen naar jouw online succes. Je leest er hier meer over.

Door Titia Olieman

De Communicatieschool is opgericht door Titia Olieman met als doel zo veel mogelijk ondernemers te leren om op een originele manier online aanwezig te zijn.
De Communicatieschool biedt concrete stappen, structuur en ondersteuning om er (eindelijk) mee aan de slag te gaan én het vol te houden. Je bereik groeit, je onderscheidt je van de rest, je groeit als mens, als ondernemer en met je onderneming.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *