Categorieën
Lessen van de Communicatieschool

Les 2: Wie zijn jouw klanten?

In deze serie behandel ik in willekeurige volgorde allerhande communicatie-lessen. In deze les: Wie zijn jouw klanten?

Een beetje theorie en praktijk in deze les. Hoppetee, aan de slag!

Jouw doelgroep

Bij communicatie – en daar hebben we het bij de Communicatieschool natuurlijk voornamelijk over – is het belangrijk dat je weet wie jouw klanten zijn. In communicatietermen: wie jouw doelgroep is. Een van de uitgangspunten wanneer je wilt gaan vertellen – communiceren – over jouw diensten en producten.

Beter mikken


Die doelgroep, daar ga je je spreekwoordelijke pijlen op richten. Hoe beter je weet op wie je moet schieten, hoe groter de kans dat je daadwerkelijk iemand raakt. 
Even gechargeerd. Als je een schoorsteenveger in Rotterdam bent, kan je je richten op iedereen in Nederland. Of je gaat specifiek op zoek naar haardbezitters binnen een straal van 25 kilometer. 

Je weet het wel

Vaak weet je het wel ongeveer. Of wat het juist níet is. Meestal hangt het al ergens in je achterhoofd. Het is prettig om het juist zo concreet mogelijk te maken. Zo kan je namelijk met datgene wat je vertelt, het beste aansluiten bij je doelgroep. Je moet er even voor gaan zitten, maar als je dat doet, heb je het ook zo uitgevonden.

Een voorbeeld 

Voor de Communicatieschool vond ik het ook wel eens moeilijk. Eerst dacht ik namelijk dat ik me op alle ondernemers moest richten. Maar dat is natuurlijk onzin. Een beetje grote ondernemer heeft een eigen communicatiemedewerker, -afdeling of freelancer. Dus ik kon wat verder specificeren: ‘kleinere’ ondernemers die geen eigen communicatieprofessional in dienst hebben en toch iets met communicatie willen doen. Hmm, dat blijft toch ook wel vaag. Misschien mkb’ers tot 10 personen, zoiets? En zzp’ers natuurlijk. Maar geen starters. Ik wil ondernemers die al een verhaal te vertellen hebben. Die een bedrijf hebben opgebouwd dat al een tijd loopt. Goed loopt, maar nóg beter zou kunnen lopen, juist door aandacht te besteden aan online aanwezigheid. Ze moeten niet bang zijn voor computers, een beetje online ‘savvy’, maar verder weten ze er eigenlijk niet zo veel vanaf. Dat… zeg maar. 

Specificeren en segmenteren

Nu blijft dit voorbeeld van de Communicatieschool nog steeds wat te vaag. Het moet specifieker, want hoe nauwkeuriger, hoe beter je kunt richten op JOUW eigen doelgroep.

Probeer het voor jezelf eens. Aan de hand van een aantal steekwoorden kan je vast wel iets over de voorkeuren en demografische kenmerken van jouw doelgroep opschrijven. Kijk eens naar het onderstaande lijstje en vul zelf aan. Hoe meer je opschrijft, hoe beter. 

Nog een handige tip hierbij. Probeer groots te denken: met wie zou je nou het allerliefst willen werken? Ga maar gewoon uit van deze persoon of groep. Jouw ‘ideale klant’.

Kenmerken van de doelgroep:

  • Percentage mannen & vrouwen
  • Ouderen en/of jongeren?
  • Een specifieke leeftijdscategorie?
  • Zelfstandigen, mkb-ers, werknemers?
  • Beslissers of niet?
  • Risicomijdend of niet?
  • Early adopters of juist het andere eind van het spectrum
  • Waar gevestigd?
  • Welke tijdschriften lezen ze?
  • Kijken ze nog TV en zo ja naar welke programma’s?
  • Zijn het fans van het openbaar vervoer of prototypische autobezitters?

Schets je doelgroep

Heb je een flinke hoeveelheid kenmerken op papier? 
Schets daarmee dan eens een rake typering van de doelgroep. Heel vaak zal je zien dat die doelgroep niet zo ver van jezelf afstaat. 

Stel ik was lifestylecoach geworden in plaats van communicatie-juf. Dan zou mijn doelgroep er wel eens zo uit kunnen zien (en nee, dit ben ik niet ten voeten uit 😉

Randstedelijke vrouwen van 35+ die hoger opgeleid zijn en meer dan modaal te besteden hebben, veelal moeders van kinderen, in het bezit van een bakfiets. Chaotische Linda-lezeressen, iets te zwaar in hun eigen optiek, waardoor ze overmatig geïnteresseerd zijn in goede, eerlijke voeding, een gezonde levensstijl en een manier om hun leven in balans te krijgen en te houden. Want vooral dat laatste, houden, of beter gezegd volhouden; daar schort het meestal aan.

En nu jij!

Succes en tot de volgende les!


Is je interesse gewekt? Wil je méér les in communicatie? En ben je inderdaad zo’n ondernemer die al een tijdje bezig is en die het prima voor elkaar heeft. Die alleen telkens maar niet begint met structureel en duurzaam online aanwezig zijn. Bloggen, een e-nieuwsbrief, dat soort dingen?
De Communicatieschool heeft speciaal voor jou een online cursus samengesteld. In je eigen tempo (als je doorwerkt binnen een week) zet je de hele structuur en strategie voor je online communicatie in de steigers. Richt je een e-mailmarketingprogramma in, maak je een start met bloggen, heb je je LinkedIn profiel tip-top in orde. Je weet waar en hoe je de komende maanden alle social media, elke nieuwsbrief en ieder blog kunt vullen met kwalitatieve informatie over jouw bedrijf, jouw eigen manier van werken. Ja, is dat wat je zoekt?
Je leest er HIER meer over.

Door Titia Olieman

De Communicatieschool is opgericht door Titia Olieman met als doel zo veel mogelijk ondernemers te leren om op een originele manier online aanwezig te zijn.
De Communicatieschool biedt concrete stappen, structuur en ondersteuning om er (eindelijk) mee aan de slag te gaan én het vol te houden. Je bereik groeit, je onderscheidt je van de rest, je groeit als mens, als ondernemer en met je onderneming.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *