Categorieën
Lessen van de Communicatieschool

Les 1: Hoe help jij jouw klanten?

Les 1 van de Communicatieschool. In deze serie behandel ik in willekeurige volgorde allerhande communicatie-lessen. In deze les: Hoe help jij jouw klanten?

Nog geen jaar geleden noemde ik me freelance tekstschrijver. Ik ben dat – deels – nog steeds, maar toch is er een groot verschil. Sinds enige tijd leg ik niet meer de nadruk op wat ik bén, wat voor beroep ik heb, maar ik laat mensen weten wat ik voor ze kan betekenen. Hoe ik ze help.

Vastgeroest in je functie

Ik was dus freelance tekstschrijver bij een aantal bedrijven. Totaal verschillende ondernemingen. En ik deed totaal andere klussen. Ik vroeg me wel eens af hoe ik dat nou op een zinnige manier op LinkedIn kon uitventen. Maar het enige wat altijd weer in me opkwam, was dat ik freelance tekstschrijver was. Zoals dat ook al op mijn LinkedIn profiel stond. Vastgeroest in mijn functie, zeg maar.

Wat ik niet deed

Wat ik totaal vergat te vertellen, is hoe ik deze verschillende opdrachtgevers hielp. Voor de een schreef ik SEO-teksten voor online meubelverkoop. Super-gestroomlijnd proces. Zij blij, ik blij. Maar potentiële klanten heb ik destijds niet laten weten op wat voor manier ik dit probleem ook voor hun had kunnen oplossen. Hetzelfde gold voor de online bloemenverzendorganisatie voor wie ik het netwerk van aangesloten bloemisten via e-mailnieuwsbrieven, Facebook en hun eigen intranet op de hoogte hield van ontwikkelingen en veranderingen in assortiment en systeem. Bovendien deed vertaalde en herschreef ik een inspiratiemagazine naar de situatie in de Nederlandse en Vlaamse markt.

Gemiste kansen

Geen enkel blogbericht aan gewijd. Niemand, behalve mijn directe opdrachtgever wist wat ik deed. Alleen omdat ik maar bleef hangen in mijn job als freelance tekstschrijver. Waarom zou ik daarover vertellen, want iedereen weet toch gewoon wat dat betekent?

Ga vertellen wat je DOET

Doe jij dat ook? Ben jij je beroep? Vertel je wat je bent? Stop daar maar mee. Laat het lekker staan op je CV, maar pak het vanaf vandaag anders aan. Ga vertellen wat je DOET. Hoe je het doet en waarom. Hoe jíj het op jouw manier aanpakt. En vooral waarmee je mensen helpt, of waarmee je in bepaalde behoeften voorziet. En vertel het. Laat het weten aan de wereld. Begin maar eens met je LinkedIn profiel.

Laat je het even weten als je jouw profiel op LinkedIn hebt aangepast? Ik ben benieuwd, hoor het graag!

Door Titia Olieman

De Communicatieschool is opgericht door Titia Olieman met als doel zo veel mogelijk ondernemers te leren om op een originele manier online aanwezig te zijn.
De Communicatieschool biedt concrete stappen, structuur en ondersteuning om er (eindelijk) mee aan de slag te gaan én het vol te houden. Je bereik groeit, je onderscheidt je van de rest, je groeit als mens, als ondernemer en met je onderneming.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *