Categorieën
Geen categorie

Een goede kop, hoofdzaak voor jouw blogbericht

You never get a second chance to make a first impression! De titel van je blog is daarom een van de belangrijkste onderdelen van je blogbericht. Meestal het eerste wat je lezer van je bericht ziet. In dit blog lees je hoe je hiermee kan scoren. 
Met aan het eind van het bericht een aantal kop-tips voor niet te versmaden titels. 

Een kop moet verleiden

Ik deed een tijdje geleden een cursus interieur en design journalistiek. Een cursus die mede-gehost werd door Elle Decoration. Daar leerde ik het volgende over goede koppen:

Afkomstig uit presentatie van Lydian Coppus tijdens cursus Interieur- en Designjournalistiek

“Elke kop in elk medium, online of print , moet clickbait zijn. Je wilt de lezer prikkelen, verwonderen, verbazen, irriteren en bovenal verleiden om verder te kijken en je artikel te lezen.” 
Deze wijsheid is afkomstig van Els Rozenbroek. Zij stond aan de redactionele wieg van Linda Magazine en is dan ook een echte coryfee op dit gebied. Momenteel is ze hoofdredacteur van Saarmagazine en hier lees je een kort interview met haar. 

Clickbait?

Ja, ook wel in het Nederlands: ‘klikaas’. Koppen of plaatjes die lezers verleiden om te klikken. Wikipedia definieert het als volgt:  “… bij internetjournalistiek en bijvoorbeeld YouTube-amusement het gebruik van een misleidende, sensationele titel van een artikel, video, e.d., in een poging om de lezer tot een “klik” te verleiden en zo meer inkomsten uit internetreclame te genereren.[1] Om de misleiding af te zwakken en tevens de nieuwsgierigheid te prikkelen eindigt de betreffende titel vaak met een vraagteken.” 

Eén klik!

Engelse tabloids, Story, Privé, de Duitse boulevardpers zijn allemaal koning-clickbait. Je kan er bijna niet om heen, je ziet de kop, je wilt het weten en het antwoord is maar een klik van je vandaan. Ik tuinde er zelf laatst nog keihard in. Op de site van de Engelse krant The Express. Wat is hetgeen Catherine het meest spijt van heeft afgelopen Kerstdagen? Klik! Nee, geen ruzie met Harry of Meghan, ze had een te dikke jas ingepakt voor de wandeling naar de kerk.  

Moet ik dat nu ook? 

Dat dacht ik ook direct tijdens deze cursusavond. Els en consorten van Linda, Elle Decoration, Story en the Express, zelfs van Saarmagazine, het 50+ online platform van Rozenbroek, draaien vanwege een ding: advertentie-inkomsten (okay en hun in kwaliteit variërende content).  Hoe vaker er gekocht en geklikt wordt, hoe blijer de adverteerder. Met mijn blog heb ik toch geen adverteerders? En bovendien pretendeer ik ook helemaal geen nieuws te brengen in de zin van ‘morgen bij het oud papier’.

Het antwoord is ja!

Maar, het begon me op een gegeven moment toch te dagen. Ondanks mijn tegenwerpingen is het wel degelijk belangrijk om hierin mee te gaan: we willen tenslotte allemaal een ding: lezers! 

Schaven en oefenen

Dus daar gaan we weer: schrijven, schrappen, schaven… proberen. En kijken naar de rest. Welke krantenkoppen werken voor jou? Waarop klik je wel en niet online? 
Begin met het schrijven van je blogbericht met een kop als werktitel. In de loop van het proces bedenk je misschien wat beters. Klaar met schrijven? Leg je bericht weg. Ondertussen kauw je nog wat op die kop. Kan het beter, scherper, duidelijker?

Dekt de kop de lading?

Het allerbelangrijkste: dekt de kop de lading? Clickbait is leuk, maar als je lezer klikt omdat jouw kop hem iets anders ‘belooft’, is ’ie binnen 0,5 seconden weer weg. Dat is niet leuk voor de lezer en niet voor jou als schrijver, want Google weet dit ook. Daar scoor je dus geen punten mee.

En de lengte?

Een korte kop leest lekker vlot. Maar als ‘ie niets zegt, heb je er ook bijzonder weinig aan. Soms heb je meer woorden nodig. Ik zou me hierbij niet laten leiden door strakke regels. (Tijdens de eerdergenoemde cursus leerde ik dat een kop maximaal 5 woorden mocht hebben.) Mijn advies: laat je voornamelijk leiden door leesbaarheid. 

Goed is prima

Je bent niet de koppen-schrijver van de Telegraaf. Dus ook al ben je niet voor de volle 100% tevreden over jouw kop, op een gegeven moment moet dat blogbericht toch gewoon online. Doe dat dan ook. Je kunt er later nog eens naar kijken. Wie weet heb je dan ineens wel die briljante ingeving. Dus mooie kop, maar geen clickbait. Laat ‘m lekker staan, dan scoor je gewoon weer met je volgende blogbericht! 

Kop-tips voor niet te versmaden titels

Listicle-kop
Tien tips voor een opgeruimd huis

Eerlijke testimonial-kop
“Dankzij Marina kan ik eindelijk weer slapen”

DIY-kop
Hoe je zelf je BTW aangifte doet en duizenden euro’s bespaart

(Uitdagende) vraag-kop
Hoe lang heb jij je bandenspanning al niet gemeten?

Nieuws-kop
RIVM: Co2 probleem opgelost met een keer per week vegetarisch eten

Recht toe recht aan-kop
Met een waterontharder gaat je wasmachine langer mee

Dictatoriale toon-kop
Start nu met hardlopen en ren je eerste marathon over drie maanden

Quote een bekende persoon-kop
Daphne Schippers: “Echt iedereen claimt maar te kunnen hardlopen.”

Trap er tegenaan-kop
Hoezo moeten we allemaal ineens bloggen?

Categorieën
Geen categorie

Aanbeveling via LinkedIn

Hoe gaat het ook al weer?

Ik moet zelf ook altijd even nadenken hoe dit gaat, een aanbeveling vragen aan een LinkedIn contact. Daarom even een kort en handig naslagwerkje.

Zoek degene van wie jij een aanbeveling wilt ontvangen. Klik op de naam en de profielpagina opent. 

Klik vervolgens op ‘Meer’ (zie bovenste pijl) en daarna op ‘Om een aanbeveling vragen’ (de pijl eronder). 

Je vult een aantal vaste velden in om de relatie aan te geven met degene die je om een aanbeveling vraagt. Daarna kom je in het daadwerkelijke ‘verzoek-veld’ dat je zelf mag aanpassen. 

Hier voer je natuurlijk ook weer een persoonlijke tekst in. Je vraagt tenslotte om een gunst. 

En dan gewoon zit’n en wacht’n …

Categorieën
Geen categorie

Wat heeft pindakaas met communicatie te maken?

Vanmorgen vroeg was ik al met pindakaas bezig. Nou om eerlijk te zijn al veel eerder. “Nationale Pindakaasdag” is een van de leuke inhakers op mijn contentkalender voor januari. Zowel voor Kleuroptafel als voor de Communicatieschool ging iets doen met deze inhaker. Maar ook privé hadden we het er over…

Inhaken maar!

Dat is namelijk het leuke van inhakers. Je hebt het erover. Met je collega’s, je gezin, ik besprak het net zelfs met de bakker. Ging namelijk speciaal vers brood halen. Voor onder de pindakaas. Om de foto hierboven te maken…

Ik hou van inhakers

Ik hou ervan. Inhaken bij zo’n dag. Niet altijd natuurlijk, maar zo’n dag als vandaag; leuk! Denk ook dat je het vooral zo moet zien, als leuk. Als mogelijkheid om iets mee te doen. Als het vandaag namelijk geen Nationale Pindakaasdag was geweest, had ik nu niet het blog over inhakers geplaatst. Dan had ik ook de foto’s voor Kleuroptafel niet gemaakt. (Die nu dus ook hier zijn beland…)

Moet jij ook inhaken?

Dat moet je helemaal zelf weten! Als je overstroomt van de ideeën om jezelf online mee te profileren. Als jij elke keer weer voldoende inspiratie hebt om een haakje te verzinnen om je lezers je tekst binnen te hengelen. Dan doe je het niet, leidt het misschien alleen maar af. Maar als je soms even om content verlegen zit. Als je eens een andere twist aan je teksten wilt geven, of als je eens mee wilt liften op zo’n hashtag pindakaasdag. Doe het dan wel. 

Tip van Tiets

Geen inhaker missen de rest van 2020? De Nederlandse firma Coosto, die een prachtige tool heeft ontwikkeld voor echte social media pro’s en afdelingen, heeft een hele mooie inhaakkalender klaarstaan om te downloaden. Je kunt ‘m zelfs aan diverse digitale kalenders koppelen. Gratis! Alleen even aanmelden, dat dan weer wel. Inhaakkalender Coosto

Tip 2 van Tiets

Werk je het liefst in Excel? Download dan deze versie van de Communicatieschool. Helemaal gratis en helemaal zonder verdere verplichtingen. (Ik sta overigens ook niet in voor eventuele typ- en andere fouten 😉

Meer dan inhaken alleen

Wil jij meer dan alleen maar inhaken en ook een stevige basis leggen voor de online aanwezigheid van je bedrijf? De Communicatieschool heeft daarvoor In 6 stappen naar jouw online succes samengesteld. Een online cursus die je in je eigen tempo kunt doen en waarbij je alle bouwstenen aangereikt krijgt voor een solide, duurzame en integere basis voor de online aanwezigheid van jouw onderneming.

pindakaasdag een van mijn favo inhakers
Oh ja, en pindakaas met kaas! 
Categorieën
Geen categorie

Rust en regelmaat

En wat een baby met online aanwezigheid te maken heeft

Gisteren was het 12 jaar geleden dat ik moeder werd. Gisteren rondde ik ook het eerste online lesprogramma van de Communicatieschool af. Ik zag ineens een parallel. Die eerste baby en werken aan je online zichtbaarheid. Ik leg het je uit in dit blogbericht.

Vol zelfvertrouwen

Ik beviel 12 jaar gelden in Brussel van mijn oudste dochter. Niet thuis, maar in een ziekenhuis. En na de bevalling bleven we daar een dag of drie. Standaard procedure.  Niet geholpen door enige expertise, maar vol zelfvertrouwen gingen we daarna naar huis. Binnen een paar dagen zaten we ’s avonds te eten met de baby in een wippertje midden op tafel. Anders lag ze te huilen in haar bedje en dat vonden we natuurlijk zielig en ongezellig. Tijdens het drinken viel ze altijd in slaap. Met als gevolg dat ze om de haverklap honger had. Ik weet niet meer wie, maar een lumineuze geest raadde ons een boekje aan van Ria Blom over rust, regelmaat en inbakeren. 

Strak regime

Er ging een wereld voor ons open. Het was helemaal niet de bedoeling dat onze mini gezellig de hele dag bij ons moest zijn. Zo’n wurm moet eigenlijk de hele dag tukken. De regelmaat hadden we in no time te pakken en daarmee ook de rust. Wat een opluchting! Er zijn vast ouders die het helemaal redden op hun intuïtie en gevoel, maar voor ons was het strakke regime de allerbeste oplossing.

Regelmaat en ritme

Toen ik gisteren de laatste twee lessen voor de Communicatieschool afschreef, bedacht ik me dat dit ook bij het produceren van blogs en online berichten zo werkt. Althans voor mij. Een kalender met opdrachten en vaste momenten in mijn agenda om eraan te werken. Regelmaat. Zodat je in het ritme kunt komen. 

En intuïtie?

Ik heb het heel vaak op intuïtie gedaan. Wachten totdat je weer een leuk idee hebt voor een blogbericht of een Instagram post. Het probleem is dat vaak dat je de inspiratie op een gegeven moment wel hebt, maar dat het dan vaak aan tijd ontbreekt om er iets goeds mee te doen. Gevolg: online onzichtbaar. Niet omdat je het niet wilt, maar omdat je het gewoon niet geregeld hebt. En dat knaagt wel aan je – althans bij mij wel. 

Mijn plan, mijn planning

Ik ben voor de Communicatieschool de afgelopen tijd alleen maar bezig geweest met schrijven van de eerste online cursus ‘In 6 stappen naar jouw online succes’. Daarom is het er niet van gekomen om eens rustig en goed na te denken en aan mijn eigen contentlijst en – kalender te werken. Het is vandaag 25 december. Op mijn Stendig Kalender zie ik dat met vandaag erbij 2019 nog precies 7 dagen heeft. Voor het eind van 2019 is mijn planning af. En heb ik daadwerkelijk tijd geblokt in mijn agenda om eraan te werken.

Wat voor type ben jij? Intuïtieve doener of ben je van de rust en de regelmaat? 

Categorieën
Geen categorie

Vrijdag de dertiende en e-mailnieuwsbrieven

Het heeft eigenlijk niets met elkaar te maken, behalve dat ik er vandaag, vrijdag de dertiende een video over opnam. Oh en zo’n dag, dat is een mooie ‘inhaker’, daar smullen social media managers en marketeers van. Daarover later vast meer..

Geen zin om de video te bekijken? Hieronder een hele korte samenvatting… en een tip (waar je niet moe van wordt).

Wil jij als ondernemer blijvend onder de aandacht komen van potentiële klanten, dan moet je iéts… Communiceren! Je verhaal vertellen, je (dienst of product en jezelf) laten zien, je moet aan de slag. 
Helaas zijn Facebook, Instagram en zelfs LinkedIn hiervoor niet altijd even geschikt als je 1. niet wilt adverteren of 2. niet een enorme schare aan fans en volgers hebt.

Het algoritme bepaalt namelijk wat iedereen te zien krijgt en zelfs jouw volgers op deze sociale media krijgen echt niet altijd jouw posts te zien.

De e-mailnieuwsbrief stelt je in staat om wel zelf te bepalen wie en wanneer jouw bericht ontvangt. Okay, het is nog altijd aan de ontvanger om het bericht vervolgens te openen, maar daar kom ik later op terug. 

Tip (waar je niet moe van wordt en amper iets voor hoeft te doen 😉 Houd de komende tijd eens je mailbox goed in de gaten en bekijk verschillende e-mailnieuwsbrieven die je ontvangt eens wat beter. Welke vind je leuk / niet leuk. En kan je bepalen waar dat ‘m in zit?

Wil jij echt aan de slag met je e-mailnieuwsbrief? Dit is een van de 6 stappen in het online programma In zes stappen naar jouw online succes, waarbij nog heel veel andere onmisbare bouwstenen voor de online aanwezigheid van jouw onderneming aan de orde komen. Je leest er hier meer over.