Categorieën
Lessen van de Communicatieschool

Les 2: Wie zijn jouw klanten?

Een beetje theorie en praktijk in deze les. Hoppetee, aan de slag!

Jouw doelgroep

Bij communicatie – en daar hebben we het bij de Communicatieschool natuurlijk voornamelijk over – is het belangrijk dat je weet wie jouw klanten zijn. In communicatietermen: wie jouw doelgroep is. Een van de uitgangspunten wanneer je wilt gaan vertellen – communiceren – over jouw diensten en producten.

Beter mikken


Die doelgroep, daar ga je je spreekwoordelijke pijlen op richten. Hoe beter je weet op wie je moet schieten, hoe groter de kans dat je daadwerkelijk iemand raakt. 
Even gechargeerd. Als je een schoorsteenveger in Rotterdam bent, kan je je richten op iedereen in Nederland. Of je gaat specifiek op zoek naar haardbezitters binnen een straal van 25 kilometer. 

Je weet het wel

Vaak weet je het wel ongeveer. Of wat het juist níet is. Meestal hangt het al ergens in je achterhoofd. Het is prettig om het juist zo concreet mogelijk te maken. Zo kan je namelijk met datgene wat je vertelt, het beste aansluiten bij je doelgroep. Je moet er even voor gaan zitten, maar als je dat doet, heb je het ook zo uitgevonden.

Een voorbeeld 

Voor de Communicatieschool vond ik het ook wel eens moeilijk. Eerst dacht ik namelijk dat ik me op alle ondernemers moest richten. Maar dat is natuurlijk onzin. Een beetje grote ondernemer heeft een eigen communicatiemedewerker, -afdeling of freelancer. Dus ik kon wat verder specificeren: ‘kleinere’ ondernemers die geen eigen communicatieprofessional in dienst hebben en toch iets met communicatie willen doen. Hmm, dat blijft toch ook wel vaag. Misschien mkb’ers tot 10 personen, zoiets? En zzp’ers natuurlijk. Maar geen starters. Ik wil ondernemers die al een verhaal te vertellen hebben. Die een bedrijf hebben opgebouwd dat al een tijd loopt. Goed loopt, maar nóg beter zou kunnen lopen, juist door aandacht te besteden aan online aanwezigheid. Ze moeten niet bang zijn voor computers, een beetje online ‘savvy’, maar verder weten ze er eigenlijk niet zo veel vanaf. Dat… zeg maar. 

Specificeren en segmenteren

Nu blijft dit voorbeeld van de Communicatieschool nog steeds wat te vaag. Het moet specifieker, want hoe nauwkeuriger, hoe beter je kunt richten op JOUW eigen doelgroep.

Probeer het voor jezelf eens. Aan de hand van een aantal steekwoorden kan je vast wel iets over de voorkeuren en demografische kenmerken van jouw doelgroep opschrijven. Kijk eens naar het onderstaande lijstje en vul zelf aan. Hoe meer je opschrijft, hoe beter. 

Nog een handige tip hierbij. Probeer groots te denken: met wie zou je nou het allerliefst willen werken? Ga maar gewoon uit van deze persoon of groep. Jouw ‘ideale klant’.

Kenmerken van de doelgroep:

  • Percentage mannen & vrouwen
  • Ouderen en/of jongeren?
  • Een specifieke leeftijdscategorie?
  • Zelfstandigen, mkb-ers, werknemers?
  • Beslissers of niet?
  • Risicomijdend of niet?
  • Early adopters of juist het andere eind van het spectrum
  • Waar gevestigd?
  • Welke tijdschriften lezen ze?
  • Kijken ze nog TV en zo ja naar welke programma’s?
  • Zijn het fans van het openbaar vervoer of prototypische autobezitters?

Schets je doelgroep

Heb je een flinke hoeveelheid kenmerken op papier? 
Schets daarmee dan eens een rake typering van de doelgroep. Heel vaak zal je zien dat die doelgroep niet zo ver van jezelf afstaat. 

Stel ik was lifestylecoach geworden in plaats van communicatie-juf. Dan zou mijn doelgroep er wel eens zo uit kunnen zien (en nee, dit ben ik niet ten voeten uit 😉

Randstedelijke vrouwen van 35+ die hoger opgeleid zijn en meer dan modaal te besteden hebben, veelal moeders van kinderen, in het bezit van een bakfiets. Chaotische Linda-lezeressen, iets te zwaar in hun eigen optiek, waardoor ze overmatig geïnteresseerd zijn in goede, eerlijke voeding, een gezonde levensstijl en een manier om hun leven in balans te krijgen en te houden. Want vooral dat laatste, houden, of beter gezegd volhouden; daar schort het meestal aan.

En nu jij!

Succes en tot de volgende les!


Is je interesse gewekt? Wil je méér les in communicatie? En ben je inderdaad zo’n ondernemer die al een tijdje bezig is en die het prima voor elkaar heeft. Die alleen telkens maar niet begint met structureel en duurzaam online aanwezig zijn. Bloggen, een e-nieuwsbrief, dat soort dingen?
De Communicatieschool heeft speciaal voor jou een online cursus samengesteld. In je eigen tempo (als je doorwerkt binnen een week) zet je de hele structuur en strategie voor je online communicatie in de steigers. Richt je een e-mailmarketingprogramma in, maak je een start met bloggen, heb je je LinkedIn profiel tip-top in orde. Je weet waar en hoe je de komende maanden alle social media, elke nieuwsbrief en ieder blog kunt vullen met kwalitatieve informatie over jouw bedrijf, jouw eigen manier van werken. Ja, is dat wat je zoekt?
Je leest er HIER meer over.

Categorieën
Geen categorie

Geen contact, toch contact

Tsja daar zitten we dan. Zo veel mogelijk thuis ‘om de curve flat te maken’. En? Hoe gaat het met jou?

Ik zit dit te typen terwijl mijn dochters vandaag voor de derde keer keihard ruzie met elkaar aan het maken zijn. ’t zal er ook wel mee te maken hebben. De afgelopen dagen heb ik een flinke laag teflon ontwikkeld waardoor ik het allemaal van me af kan laten glijden. Ik kan het je aanraden. En alles blijven relativeren. Ook een aanrader. 

Nog een aanrader: schrijf het van je af. 

En als je dan toch gaat schrijven. Schrijf eens een nieuwsbrief aan je klanten. Gewoon, om even te vertellen waar je mee bezig bent, wat je bezighoudt. Persoonlijk contact, maar dan op verantwoorde afstand. En als je helemaal indruk wilt maken, stuur je natuurlijk een handgeschreven kaartje!

De kracht van e-nieuwsbrieven

Verstuur jij al e-mail nieuwsbrieven? Ik kan je Mailchimp van harte aanraden. Heb het vanmorgen zelf ook weer gebruikt voor de nieuwsbrief van Kleuroptafel. De kracht van een e-nieuwsbrief is dat je zakelijk en persoonlijk zo lekker kunt mixen. Zo begin ik zelf bij de Kleuroptafel nieuwsbrief bijna altijd met een stukje ‘kletspraat’ over mijn thuissituatie. Daarna krijgt de lezer een aantal relevante producten geserveerd. En ondanks het feit dat ruim 99% van de lezers mij echt niet persoonlijk kent, weet ik zeker dat een heel groot deel van deze groep dat toch heel leuk vindt. Bovendien onderscheid ik mezelf hiermee van de de concurrentie op het gebied van tablefashion. Nu is dat laatste natuurlijk een grap, maar je snapt wat ik bedoel. Ik onderscheid me op deze manier wel degelijk van de Bol.com’s en de Amazon’s juist door een band te smeden met mijn klanten.

Start nu met Mailchimp

Wil je nu starten met Mailchimp, of wil je eerst nog even je geheugen opfrissen? In de e-cursus In 6 stappen naar jouw online succes heb ik een heel hoofdstuk aan Mailchimp gewijd.
Dit hele programma kan je nu nog* kosteloos downloaden. 

Hier vind je meer info over de online cursus inclusief de link om je aan te melden 

* Een week geleden gaf ik in mijn optimisme nog aan ‘tot het einde van de crisis’. Dat leek toen 6 april. Ondertussen weten we allemaal beter. Omdat de schoorsteen hier toch ook moet gaan roken, geldt deze aanbieding voor de gratis download tot 6 april. 

Geen inspiratie? Hulp is nabij

Wil je heel graag een nieuwsbrief versturen, maar heb je echt geen idee waarover je zou moeten schrijven? Je mag altijd een hulplijn inroepen via: info@communicatieschool.nl
Ik denk graag even met je mee hoe je ook in deze crisistijd op jouw manier met je klanten kunt blijven communiceren.

Categorieën
Geen categorie

Over een persoonlijk tintje, pannenkoeken en geluk

Vandaag is het Nationale Pannenkoekdag én Internationale Dag van het Geluk. Heb je haar weer met d’r inhakers. Klopt! Ik merk elke keer weer dat ik het leuk en handig vind om op voor mij geschikte momenten ‘in te haken’. Het helpt me om op gang te komen met schrijven. Meestal over communicatie, bloggen of zoals nu over iets wat meer persoonlijks. 

Persoonlijke communicatie 

Iets schrijven over mijn persoonlijk situatie. Tot nu toe heb ik dat hier niet gedaan, maar ik vind het nu wel een mooi moment. Bovendien druk ik cursisten van de Communicatieschool altijd op het hart dat ze ook hun persoonlijke wel en wee in hun zakelijke communicatie mogen verweven. De ondernemer ís in veel gevallen de onderneming. Daarom zijn we daar als lezer natuurlijk nieuwsgierig naar. Maar niet alleen dat. Juist door ook wat van je eigen verhaal te delen, komen lezers er achter wie jij bent. Of ze wel of niet met je willen samenwerken. Helemaal nu we elkaar niet meer tegenkomen op een netwerkbijeenkomst of in de kroeg, is het nuttig om soms eens iets persoonlijks te delen. 

Mijn eigen thuiswerksituatie 

Naast de Communicatieschool heb ik nog twee webwinkels en schrijf ik als freelancer voor het crowdfundingplatform Capital Circle. Handig! Al dit werk doe ik al jaren van huis uit. Dat houdt in dat het voor mij niet al te veel aanpassingen vergt om mijn kinderen thuis op te vangen. Behalve dat ik er nu al achter ben dat ik een ‘homeschoolteacher’ van Jan likmevestje ben. Ik zit namelijk het liefst de hele dag achter mijn laptop en vind het al irritant als er iemand schuin tegenover mij taal zit te doen op de computer en mij de hele tijd van alles vraagt.

Samen heeft wel wat

Aan de andere kant vind ik het wel weer leuk om met mijn dochters van 10 en 12 even buiten een rondje te rennen om een frisse neus te halen of een WC-rollenestafette te verzinnen waarmee we van de kelder tot de zolder heen en weer moeten rennen. Ondanks dat we er nog niet helemaal niet zijn, probeer ik zo veel mogelijk structuur aan te brengen. Tussen de pogingen door om serieus schoolwerk te doen, vind ik het belangrijk en gezellig om met z’n allen te lunchen. Daarom gaan we vanmiddag vol inhaken op Nationale Pannenkoekendag. 

En dan Internationale Dag van het Geluk

Ik kan mezelf gelukkig prijzen dat wij momenteel met z’n vieren (ik heb ook nog een echtgenoot die af en aan thuiswerkt) gezond thuis aan het werk zijn. Dat mijn schoonouders en moeder nog gezond zijn. Dat deze pre-boomers er langzaam van doordrongen zijn dat ze gewoon braaf zo veel mogelijk binnen moeten blijven. 

Verdampt geluk

Tegelijkertijd realiseer ik me ook dat er veel mensen zijn bij wie het geluk sinds de afgelopen paar dagen verdampt lijkt. Vanwege gezondheidsklachten, werk dat er niet meer is, plannen die in de ijskast moeten of geen doorgang vinden. Een enorme hoeveelheid zorgen, (ondanks de maatregelen die de regering heeft getroffen ) vooral omdat niemand weet hoe lang dit gaat duren en wat ons precies te wachten staat. 

Zorgen maken is zinloos

Het klinkt heel makkelijk. Maar je zorgen maken om iets wat er nog niet is, heeft totaal geen zin. Sowieso heeft het natuurlijk niet veel zin, maar als je niet eens weet waarover je je zorgen maakt, is dat mijns inziens echt verspilde moeite, kansloos.

Klinkt óók heel makkelijk, maar in plaats van je zorgen te maken, kan je – ook weer wat mij betreft – beter in actie komen. Plannen maken, dingen aanpakken. Organiseren en herorganiseren, structureren. Nieuwe dingen leren. Opruimen en afscheid nemen van overbodige spullen en ballast. Het voordeel van al deze actie is dat het nieuwe energie geeft. En ook al leidt het niet tot nieuw werk, een andere baan of financieel gewin op dit moment, je blijft in elk geval in ontwikkeling, in beweging én het leidt heerlijk af.

Even terug naar het geluk

Het is natuurlijk niet voor niets Internationale dag van het Geluk. Zulke dagen worden in het leven geroepen om mensen ergens bewust van te maken. Helemaal nu is dat van toepassing. Want ook in zulke bizarre tijden als nu is het zaak om je geluk te blijven zien. Elke dag is de Japanse kers dichterbij de enorme uitbarsting van roze bloesems. De lol die je samen thuis hebt tijdens het ‘flattening the curve’ (of hoe je achteraf kunt lachen om de domme ruzie die je eerder had met elkaar). De poes die bij je op schoot kruipt tijdens het werk. En deze is van mijn oudste dochter tegen de jongste: “Je zit dan wel thuis je huiswerk te maken, maar je ligt niet met corona op de intensive care”. Die laatste bracht mij al typend op een nieuwe Cruyffiaanse gezegde: Geluk is ook het relativeren van je ongeluk. 

Zo, daar kan je de rest van de Internationale dag van het Geluk mooi op kauwen. Of op een pannenkoek natuurlijk!

Wil je iets doen met inhakers? Kijk dan eens hier

Categorieën
Geen categorie

Inleiding van je blog met haakjes

Er was eens…. Deze verteltechniek is al zo oud als de weg naar Rome. De manier om een sprookje in te leiden. Als luisteraar zit je op het puntje van je stoel. Dat lukt jou als schrijver ook met een kapstok of een haakje. Let maar eens op! 

Net als in het echte leven

Stel je zit ’s avonds met het gezin aan tafel en je wilt iets vertellen wat je meemaakte bij de bakker. “Ik bestelde een halfje bruin, en toen kreeg ik wéér een heel wit!” Iedereen kijkt je vragend aan. Huh, waar héb je ’t over? Daarom start je zo’n verhaal met een inleiding. “Oh ja, zo raar…. Je weet toch wel, wat ik laatst vertelde over de bakker?” [stilte] “Ik bestelde een halfje bruin, en toen kreeg ik wéér een heel wit!” Je zet je publiek op het goede spoor, ze weten welke kant het verhaal opgaat.

Zo gaat het ook met geschreven tekst

Je weet al over welk hoofdonderwerp je wilt gaan vertellen. Stel je gaat een blogbericht schrijven over het importeren van een auto uit het buitenland. Dan begin je niet meteen met stap 1 van je stappenplan. Ook al heb je een goede titel, de lezer mist dan een cruciaal onderdeel. Hij mist de aansluiting. Denk maar aan het gesprek aan tafel zonder de inleiding. De toehoorders zijn ‘lost’. Met behulp van een haakje ga je jouw lezer de tekst inhengelen. 

En die kapstok?

Je kunt dit fenomeen – dat je je verhaal ergens aan ophangt – ook een kapstok noemen. Ik vind alleen haakje een passender woord, ook omdat het weer mooi aansluit bij ‘inhaker’. 

Waar haal ik een haakje vandaan?

Nu is natuurlijk de grote vraag: hoe kom ik aan een goed haakje. Dat is voor iedereen en voor elke situatie, elk hoofdonderwerp weer anders. Het is de truc om verbinding te maken tussen de ‘onwetende lezer’ en jouw hoofdonderwerp. Oh en dan liefst ook zonder dat de lezer afhaakt. Ik geef een paar voorbeelden. 

Een persoonlijke situatie 

“De eerste keer dat ik een auto ging importeren, stond ik na drie uur wachten binnen 1 minuut weer buiten. Ik had de foute papieren. En dus geen Nederlands nummerbord. Ondertussen, 150 auto’s verder, weet ik beter. Ik leg je in 4 heldere stappen uit hoe jij je wel goed voorbereidt.”

Emotie doet ook wonderen.

“Ik kan niet meer… Ik moet keihard huilen of ik ben boos, maar dan ook echt extreem boos”. Jeanette kwam zeven weken geleden bij me in de praktijk. Los van wat ze vertelde, zag je ook van ver af al dat ze niet goed in haar vel zat. De stemming binnen het gezin was om te snijden. Oh en ze sliep ook al maanden slecht, eigenlijk niet. 

Persoonlijke overdenking

Ik moest vanmorgen aan de andere kant van de stad zijn. In plaats van het vaste rondje liep ik daarom met de hond door het Kralingse bos. Alles leek al veel verder dan thuis: er bloeiden stuiken, de eerste krokussen kwamen al op. Ik laadde de hond weer in de auto en keerde huiswaarts. Huh, hier bloeien dezelfde struiken en krokussen. Hoe kan het dat ik dat niet had opgemerkt?  

Aanhaken bij de actualiteit

Koopkracht stijgt. Gisteren stond het weer op alle nieuwssites en in de krant. ‘Ja, bij de buren, niet bij mij…’ Elke maand weer problemen om de eindjes aan elkaar te knopen. Het valt niet mee om in die situatie om hulp te vragen. Daarom geef ik als budget-coach gratis en anoniem advies.

Inhakers

Het is vandaag Nationale Pindakaasdag. Pindakaas is bij ons hét favoriete broodbeleg, waarbij mijn testpanel alleen maar ‘de echte’ wil. Sinds ik bezig ben met de ‘zonder potjes en pakjes challenge’ durfde ik daarom tot nu toe de pindakaas-uitdaging nog niet aan. Maar vandaag móést ik er wel iets mee doen! 

Speel ermee, experimenteer

Voor iedere blog-schrijver is het weer anders. De een vindt het ontzettend leuk om dicht bij zichzelf te blijven en leidt verhalen in met persoonlijke anekdotes. De andere grijpt juist naar werk-gerelateerde voorbeelden. Er is niets goed of fout. Fijn hè? Maar er is, zoals uit de voorbeelden hierboven blijkt, ook geen regel of vast format. Jammer hè? Ik raad je aan om ermee te spelen. Om ermee te experimenteren en ook als je niet achter je computer zit er eens over te brainstormen: Hoe sla jij je lezer aan de haak?

Categorieën
Geen categorie

Geen blogplatform toch starten met bloggen

Tenzij je natuurlijk niets te vertellen hebt. Of potentiële klanten niet wilt laten weten hoe je ze helpt met jouw service of dienst. Dan moet je het vooral niet doen. Het gaat hier juist om ondernemers die wél hun verhaal willen vertellen. Om anderen te helpen, te inspireren. Die dat nu alleen keer op keer uitstellen, omdat ze nog geen officieel blog hebben ingericht. 

Even wachten 

Vind jij het ook zo fijn om nog even niet te beginnen? Er nog even over na te denken? Nog eens overwegen wat de investering is in tijd en geld. Je wilt nog professionele profielfoto’s. En daarvoor moet je eerst een fotograaf benaderen. Maar dan wil je wel voor die bloeiende boom op de foto. Och, is ‘ie net uitgebloeid. Nou ja, nog even wachten dan maar…. Heerlijk. Uitstellen. Ik houd er ook enorm van. Maar soms word ik er ook he-le-maal gek van. Herkenbaar?

Vandaag beginnen

Klaar met uitstellen? Dan heb ik goed nieuws. Je kunt namelijk gewoon beginnen. Vandaag. Gratis. Zonder een eigen domeinnaam. Zonder een eigen website, een eigen blog. Zonder fotosessie en bloeiende bomen. Het enige wat je nodig hebt, is een LinkedIn account. (Of Facebook of Instagram, maar die laat ik hier nu even buiten beschouwing.) Meer. Heb. Je. Niet. Nodig!

LinkedIn is king

Jouw artikelen op LinkedIn scoren stukken beter in Google dan jouw artikelen die je op je eigen site hebt staan. Ik las er een interessant blogartikel over: Blog posts versus LinkedIn articles door John Espirian, in het Engels. LinkedIn heeft nou eenmaal een enorme hoeveelheid traffic waar je als blogger bijna nooit aan kunt tippen. Bovendien is LinkedIn een platform dat lezers vertrouwen. Tenslotte vindt LinkedIn het heel prettig als mensen waardevolle content delen via hun platform. Daarvoor word je dan als schrijver, als plaatser van het artikel beloond met views. Regelt het algoritme allemaal. Let wel, je moet hiervoor wel een aantal goede artikelen op je naam hebben staan. Helaas, dus geen quick fix, dit is niet binnen een dag voor elkaar. Overigens geldt dit voor alle manieren om organisch (dus niet betaald) bereik te genereren. 

LinkedIn Artikel, geen bericht

De oplettende lezer merkt op dat ik het hierboven over een artikel heb. Dus niet over een bericht of bijdrage. Een bijdrage kan bestaan uit alleen een foto, een kort tekstje, een link. Een artikel heeft wel iets meer voeten in de aarde.

Je kunt het echt vergelijken met een blogbericht. Dus met een afbeelding, voldoende tekst, tussenkoppen, eventuele quotes en als allerbelangrijkste: kwaliteit. 

Delen van artikelen

LinkedIn vraagt direct tijdens het plaatsen van je artikel of je het wilt delen via andere social media. Dit is natuurlijk goed voor jou om je boodschap nog breder te verspreiden. Er wordt dan een link naar het artikel gedeeld. Het mes snijdt hierbij aan twee kanten. Want zo maakt LinkedIn ook gebruik van jouw netwerk, die mensen gaan nu je artikel lezen. Ja, ja, welkom in de wereld van de social media.

Je eigen verzameling blogberichten

Nog een voordeel van dit platform is dat ze jouw artikelen allemaal bij elkaar plaatsen op je LinkedIn profiel. Dit biedt de mogelijkheid om je LinkedIn profiel in te zetten in plaats van, of vooruitlopend op een eigen blog of website. Net als bij een ‘echte’ site, verwijs je naar dit profiel in je e-mail handtekening, je Facebook en Instagram profiel. 

‘Intern’ werkt het ook goed: wanneer mensen jou via LinkedIn vinden, meer over je willen weten, komen ze ook uit op je profiel – en zien ze dus direct de verzameling van jouw kwalitatieve artikelen.

Nog een methode

Een andere goede manier om jouw blogberichten – zonder blogplatform of website – met je klanten, volgers et cetera te delen is via een e-mail nieuwsbrief. Een keer per twee weken of per maand een mailing met daarin je meest recente of actuele blog. Maak je gebruik van een emailmarketing platform als Mailchimp, dan kan dat – tot een bepaald aantal ‘subscribers’ – ook weer helemaal gratis! Hierover zal ik binnenkort een blogbericht schrijven.

Sorry not sorry

Natuurlijk kan je daarnaast ook een eigen blog of website optuigen. Moet je zeker doen. Maar het hoeft dus niet als je snel online aanwezig wilt zijn. 

Ha, het feit dat je nog geen blog of site hebt, is van nu af aan dus geen excuus meer om niet te beginnen met het schrijven van blogberichten. Sorry 😉

Overtuigd? Vandaag beginnen met zakelijk bloggen? Komt dat even goed uit. Ik heb hierover e-book geschreven. Eigenlijk een freebook, want je kunt ‘m gratis downloaden.

Categorieën
Geen categorie

7 redenen om NU te starten met zakelijk bloggen

Je zou bijna denken dat ik aandelen WordPress heb, zo overtuigd ben ik van het nut van bloggen voor ondernemers die online zichtbaar willen zijn. Maar nee, geen aandelen. Maar wat dan wel? Ik som in dit blogbericht een lijstje met voordelen van bloggen op. En waarom het zo goed werkt. En waarom je juist NU moet beginnen.

Waarom NU starten?

We zitten natuurlijk middenin een crisis. Of misschien nog maar aan het begin. Ik merk aan alles en iedereen om me heen dat er ineens tijd en een soort rust komt om dingen anders aan te pakken. Maar ook om nieuwe dingen te leren. Misschien zijn er opdrachten geannuleerd, misschien heb je minder reistijd, misschien blijft er gewoon tijd over.

In zo’n crisis gaan – hoe vervelend ook – sommige bedrijven het niet redden. Bedrijven die het wel redden, komen vaak beter uit de strijd. Omdat ze júíst door de crisis genoodzaakt waren om dingen anders aan te pakken. Het zorgt voor creativiteit.

Starten met de online zichtbaarheid van je bedrijf is een kans die deze crisis biedt. Ik zeg niet dat je van offline online ondernemer moet worden. Helemaal niet. Maar als je het nu als offline ondernemer ietsje rustiger hebt. Neem dan de gelegenheid te baat om een start te maken met het online presenteren van je bedrijf. Zakelijk bloggen is dan een perfecte start. Hieronder vertel ik waarom. En … spoiler!!… ik sluit af met een heel mooi aanbod.

1. Jij bent een expert

Jij bent een expert op jouw vakgebied. Misschien wel DE expert! Jij bent er tenslotte elke dag mee bezig. Helpt je klanten met jouw dienst of product. Je leert bij, omdat je het tof vindt en om nog beter te worden. Met een blog kan je dat heel goed laten zien. Aan je bestaande klanten en aan potentiële klanten. Door waardevolle verhalen te vertellen over jouw oplossingen, manier van werken et cetera verwerf jij – als je het bloggen volhoudt natuurlijk – vanzelf een expert-status.

2.Online vindbaarheid

Wat doe je als je op zoek bent naar iemand die jou (zakelijk) ergens mee kan helpen? Juist: googelen. En laat Google nou juist houden van de waardevolle content die een goed blogbericht biedt! Google werkt meer en meer als een echt mens en weet daardoor dat een blogbericht 
– van meer dan 350 woorden, 
– voorzien van een of meer afbeeldingen met een onderwerp-gerelateerde naam,
– en een aantal relevante zoekwoorden die hier mee te maken hebben,
heel vaak heel nuttig is. Daarom plaatsen ze het hoog in de zoekresultaten. 
En dit is helemaal gratis. Geen advertentiekosten. Gewoon kwaliteit bieden – eigenlijk wat je met je werk ook doet, toch?

Vanwege het feit dat jouw blogberichten gevonden worden, vinden potentiële klanten jou en jouw bedrijf ook! Jouw diensten of producten zijn maar een link of klik verwijderd van je blogbericht.

3. Je doelgroep leert jou kennen

Door op jouw eigen manier je blogs te schrijven, leren mensen jou goed kennen. Jouw eigen stijl, jouw manier van praten, je ‘tone of voice’. Je kunt zelfs zo nu en dan wat van je echte leven verweven in de blogs over je werk. Dat vinden wij lezers allemaal heel fijn. Wat daar belangrijk aan is? Stel dat je jouw online lezer ook in de offline wereld tegenkomt, dan verdien je daar 100 punten mee. Stel je maar eens voor hoe betrouwbaar dat overkomt. Jij bent in het echt dezelfde persoon als online. Stel je ook eens voor hoe onbetrouwbaar het overkomt, wanneer het juist niet zou kloppen. Dit fenomeen staat ook bekend als de gunfactor. Ik schreef er eerder al eens een blog over. 

4. Bloggen is goekoop

Goedkoop? Het kost zelfs helemaal niets. Behalve tijd natuurlijk. Ik vind het een fantastisch idee dat je gewoon door waardevolle verhalen te delen niet hoeft te betalen om bij potentiële klanten in de kijker te komen. Dat is echt een voordeel van social media.

Je hoeft trouwens om te starten met bloggen zelfs geen blog of website te hebben (dat kost natuurlijk meestal wel het een en ander). Je kunt gewoon beginnen met het plaatsen van je blogberichten op LinkedIn. Heb je meteen een flink bereik!

5. Je kunt nu beginnen

Om te starten met bloggen, heb je bijzonder weinig nodig. Je kennis. Een computer, laptop, tablet of zelfs alleen maar een telefoon. Oh en een LinkedIn account. Of een Facebook en Instagram account. Want daar kan je natuurlijk ook je verhalen kwijt. Je hoeft geen cursus te doen, je hoeft niets in te richten, te kopen, voor te bereiden. Begin gewoon vandaag. Was alles maar zo simpel 😉

6. Je groeit als ondernemer

Ik merk het zelf. Wanneer ik schrijf over dat wat ik doe, sta ik er veel meer bij stil. Ik ben me veel meer bewust van dat wat ik allemaal kan en weet. Mij geeft dat elke keer weer een boost als ondernemer, als mens. 
Er is nog iets waardoor je groeit als ondernemer door te bloggen. Als je gaat zitten om te schrijven, dwing je jezelf ertoe om je gedachten te ordenen. Welk punt wil je maken? Je zult merken dat er al bloggend heel veel puzzelstukjes op hun plaats vallen. Ze zeggen niet voor niets “schrijven scherpt je geest”.

7. Het is leuk om te doen

En niet geheel onbelangrijk: bloggen is ontzettend leuk om te doen. Vanwege alle zakelijke voordelen, maar ook het punt hierboven. Je groeit als persoon en als ondernemer, als dat niet leuk is 😉 Tenslotte is het is een toffe manier om ‘de buitenwereld’ een inkijkje te bieden in die van jou. Haal ze binnen door gewoon te beginnen. Met bloggen. Want dat bloggen is nog maar de basis van jouw online succes!

Starthulp voor bloggen

Klinkt allemaal makkelijk, zoals ik het schets. Maar weet je toch niet zo goed waar je moet beginnen? Of hoe je het – weer – moet oppakken? Ik heb een freebook (een gratis e-boek) gemaakt: Vliegensvlug starten met zakelijk bloggen. Je kunt ‘m hier gratis downloaden.

Categorieën
Geen categorie

To corona or not to corona

We waren in de voorjaarsvakantie in Italië, net aan de andere kant van de Fréjus-tunnel. De grappen waren niet van de lucht; over de Fransen die de tunnel zouden dichtmetselen en dat we in het vakantiehuis makkelijk in quarantaine zouden kunnen, omdat alle reizen richting Italië werden geannuleerd… ha ha.

Ingehaald door het virus

Ondertussen zijn alle skigebieden gesloten, zijn in Nederland alle scholen dicht, sluiten winkels hun deuren, zijn de restaurants en kroegen sinds zondagavond 6 uur dicht en ga zo maar door. Veel mensen verliezen hun baan en ondernemers dreigen nu al kopje onder te gaan.

Wat moet je schrijven?

Ik word wat onpasselijk van iedereen die maar roept ‘zorg voor elkaar’ en ‘wees lief voor mekaar’, terwijl veel van deze mensen met wagens vol met onnodige boodschappen de supermarkt uitrennen. Normaal ben ik altijd van het inhaken; inspelen op de actualiteit of iets doen op een dag als ‘Awkward moments day’ Hoe toepasselijk, dat is morgen, 18 maart. Maar nu wist ik lang niet of ik überhaupt iets moest schrijven en zo ja wat dan. Ik hield me maar op de vlakte – ja ja, ongekend voor mijn doen.

Wat kan ik doen?

Gelukkig zijn er veel mensen die in plaats van holle frasen daadwerkelijk nuttige hulp bieden. Los van al het zorgpersoneel, mensen in winkels, alle DHL- en Post-NL bezorgers en die jongen die met z’n heftruck het wc-papier rondrijdt… Ik heb me het hoofd gebroken over wat ik zou kunnen doen, behalve alleen mijn broodnodige boodschappen halen, de curve zo plat mogelijk te houden en mijn kinderen zo goed en kwaad mogelijk te ‘homeschoolen’. En hoe suf het ook klinkt, ik heb het nu pas bedacht.

Kosteloze kennis, zo lang de crisis duurt tot 6 april

Mijn programma In 6 stappen naar jouw online succes stond klaar om binnenkort geïntroduceerd te worden. Voor €179,- exclusief btw. Ik bied het nu GRATIS aan. Ik deel kosteloos mijn kennis zo lang de crisis duurt tot 6 april 2020. (Die crisis gaat natuurlijk nog heel lang duren, maar als ik de cursus zo lang gratis aanbied, kom ik zelf ook in een crisis en dat is nu ook weer niet de bedoeling van deze actie.)
Het is een zeer uitgebreide e-cursus waarbij je stap voor stap je hele online aanwezigheid opbouwt, inricht en uitvoert.

Word ook zichtbaar als ondernemer

Ik zette deze cursus op, omdat ik weet dat er enorm veel ondernemers zijn die ontzettend goed zijn in hun vak, maar van wie veel te weinig mensen dat weten. Omdat ze tot nu toe – volledig ten onrechte – te onzichtbaar zijn. Vaak omdat ze een soort schroom hebben om hun verhaal te vertellen. Omdat ze niet weten waarmee een hoe ze nu eigenlijk moeten beginnen. Kans is groot dat veel van deze ondernemers juist nu, tijdens de coronacrisis getroffen worden.

Wat anderen zeggen

De cursus is uitgebreid getest door een paar proefkonijnen en die waren erg enthousiast:

Ik vind je heel compleet en uitgebreid!

Content re-usen, bewaren en versnipperen is een mega goed plan, ik heb er nooit de tijd voor genomen om dat goed uit te zoeken en te sorteren met mijn collega dus weer iets om in 2020 mee aan de slag te gaan.

Een zeer uitgebreid, helder en duidelijk beschreven programma. Het kan eigenlijk niet fout gaan. Fijn geschreven, het werkt echt motiverend om er mee bezig te zijn! 

Wie kan ik helpen?

Ken jij zo’n ondernemer of ben jij zo’n ondernemer die hiermee geholpen is? Dan bied ik zo lang deze crisis duurt het online lesprogramma In 6 stappen naar jouw online succes geheel gratis aan.

Je leest hier alle nog meer info inclusief de link om je aan te melden

Je bent niet getroffen door de coronacrisis en wilt gewoon het volle pond betalen? Dat mag natuurlijk altijd. Kijk dan hier

Categorieën
Geen categorie

Uitstelgedrag? Eén kikker per dag

SOGgen noemden we het tijdens de studie: Studie Ontwijkend Gedrag; naar het strand in plaats van tentamens leren, op vakantie in plaats van je scriptie afschrijven. In het Engels is er een prachtig woord voor: procrastination. Ik noem het WOGGEN: vertonen van Werk Ontwijkend Gedrag. Bij teksten schrijven is het een veelvoorkomend fenomeen. Je moet namelijk iets nieuws creëren en dat gaat meestal niet op de automatische piloot. Hoe ga je deze uitstelleritis te lijf?

Slik de kikker!

Mark Twain raadde aan om direct aan het begin van de dag een levende kikker te eten. Het geeft je de rest van de dag een goed gevoel en daarbij weet je vrijwel zeker dat je ook meteen het ergste van de dag achter de rug hebt! 

Zo pak je jouw uitstellertitis aan: de kikker van Mark Twain, aangevuld met wijsheden van persoonlijke-productiviteitsgoeroe Brian Tracy en wat van mijn eigen observaties en best practices (ahum..).

Leer je kikkers kennen

Wat is jouw levende kikker? Ja, want een levende kikker eet je eerst, pas daarna eet je de kikker die niet meer spartelt. Kortom: welke verschillende acties stel jij altijd uit en wat is de volgorde van belangrijkheid? Zorg ervoor dat je jouw uitstelgedrag leert kennen. Waarvoor loop jij weg? 

Doseer je kikkers

Zet ze op een lijstje, in je agenda, een bullet journal, in Evernote, Teuxdeux; schrijf het op. En zet dan niet al jouw levende kikkers op dezelfde dag in je agenda, maar doe een kikker per dag of per week, afhankelijk van jouw hoeveelheid uitstel-activiteiten. En de grootte van de kikker natuurlijk.

Start de dag met een kikker 

Concentratie is king! 2 uur na het ontbijt zijn de meeste mensen op hun top, dus logisch om je vervelendste, moeilijkste taak meteen te doen als je met je werk begint. Ook niet onbelangrijk; als de klus klaar is geeft dat een goed gevoel voor de rest van de dag. Volgens Brian Tracy ga je hier zelfs positief verslaafd aan raken. Zorg voor jouw dagelijkse dosis kikker en het geeft je zelfvertrouwen, productiviteit en werkplezier een boost.

Afleiding uit

Laat je niet afleiden door je mailbox, social media, whatts-app, de ochtendkrant etc. Weet je van jezelf dat dat gevaar op de loer ligt, zet dan alle meldingen, pop-ups en pingeltjes uit.

Hapklare brokjes

Stel jij iets uit, omdat je niet weet hoe je een groot probleem moet aanpakken? Maak voor jezelf dan een overzicht van de deeltaken. Je zult zien dat dat een stuk minder overweldigend is. En waarschijnlijk los je een paar van de deeltaken zonder enig probleem op.

Wees reëel

Een van mijn eigen en grootste struikelblokken; mijn positieve inschatting van hoe lang ik ergens mee bezig ben. Vaak denk ik van een taak die uiteindelijk meer dan een hele dag blijkt te duren, dat het binnen een of twee uurtjes gepiept is. Herkenbaar? Ik moet dus altijd meer tijd reserveren. Dan valt het achteraf gezien ook niet tegen. Je kent dat wel, dat gevoel aan het eind van de dag dat je je werk weer niet hebt afgekregen. Een combinatie van opknippen in deel-projecten en riant inplannen kan dat voorkomen.

Just do it!

Hou op met businessplannen en schema’s maken, met beren op de weg zien en wachten op HET moment… DOE het en doe het NU!  

Doe het ‘gewoon goed’

Sommige mensen geven nergens ooit een klap op, omdat het in hun ogen nooit perfect is. Perfect is echt niet altijd nodig, gewoon goed is ook prima. En daarbij, je kunt ook heel veel al doende perfectioneren. Of een dag later.

Uitstellen? Uitbesteden! 

Ondanks deze tips zijn er misschien zaken die je BLIJFT uitstellen, omdat je het niet kan, of omdat je er echt een hekel aan hebt.  Is dat erg? Wel als je het blijft uitstellen. Dan blijft het namelijk energie vreten en frustreren. Waarom laat je het iemand anders niet doen? Je boekhouding, de communicatie (Oh nee, dat doe je natuurlijk ZELF!), het organiseren van een evenement of business-trip, je kunt het allemaal uitbesteden!

Ik ben benieuwd… wat stel jij altijd uit? Of misschien ook interessant om te horen: lijd jij totaal niet aan uitstelleritis?

Dit bericht is een aangepaste versie van een blog dat ik eerder schreef voor de website Vivianvertelt.nl 

Categorieën
Geen categorie

De gunfactor

Gunfactor, is dat iets met geweren? Nee het heeft niets met vuurwapens te maken. Maar wel met raak schieten. Wat communicatie betreft dan hè. Ik leg het je uit.

Tovenarij of truc?
Het klinkt als een waar toverwoord, net als de X-factor. Maar toch is het allesbehalve tovenarij. De gunfactor is iets waar je als ondernemer echt concreet mee aan de slag kunt. Heb jij je wel eens afgevraagd hoe het toch komt, dat een opdrachtgever juist het werk aan meneer Y of mevrouw Z toevertrouwt en niet een andere ZZP’er of een gerenommeerd bureau. Ik vroeg het me ook af en dook er eens in.

Zelf aan de slag
In veel gevallen kan of wil je je als ZZP’er er niet onderscheiden op prijs of kwaliteit – laten we er voor het gemak vanuit gaan dat die bij iedereen goed is. De gunfactor is dan wat de doorslag geeft bij het binnenhalen van een nieuwe opdracht. En het fijne is, je hebt er zelf enorm veel invloed op. 

Origineel
De opdrachtgever gunt het jou, omdat jij zijn vertrouwen weet te winnen. En dat doe je door authentiek te zijn. Met authentiek bedoel ik dat jij je eigen herkenbare zelf bent. Origineel, dat is ook een goede term in dit geval. (Ik koos niet voor niets voor Communicatieschool Leert ondernemers origineel & online zichtbaar te zijn !)

Klopt het plaatje?
Kort en goed, het komt erop neer dat jouw verhaal moet kloppen op alle fronten. Dat je over de gehele linie herkenbaar bent vanwege jouw eigen manier van doen en zijn. Jouw foto op LinkedIn, de eerste e-mail die je verstuurt, de toon en stijl van deze mail, de manier waarop je binnenkomt bij een eerste afspraak en hetgeen je vertelt – het hele plaatje moet kloppen. Zo win je het persoonlijke vertrouwen van de klant en verkoop je jezelf (en je dienst) met je ziel en zaligheid in plaats van met een gelikt verhaal dat je van iemand anders hebt gekopieerd.

En nu jij!
Wat ik mooi vind aan dit fenomeen, is dat het zowel voor de beginnende zelfstandige als voor de oude rot in het vak een interessante manier is om eens naar je eigen presentatie te kijken. Denk er eens over na. Hoe maak je jouw verhaal nog meer kloppend en dus zo authentiek, origineel en ‘eigen’ mogelijk? 

Meer weten over de gunfactor? 
Michiel Cobben, de Gunfactor

Gertien Beijering Gunfactorverhoger en het Gunningswiel: http://www.degunfactorverhoger.nl

Ik baseerde dit blogbericht op een eerder door mij geschreven stuk op Vivianvertelt.nl 

Categorieën
Lessen van de Communicatieschool

Les 1: Hoe help jij jouw klanten?

Nog geen jaar geleden noemde ik me freelance tekstschrijver. Ik ben dat – deels – nog steeds, maar toch is er een groot verschil. Sinds enige tijd leg ik niet meer de nadruk op wat ik bén, wat voor beroep ik heb, maar ik laat mensen weten wat ik voor ze kan betekenen. Hoe ik ze help.

Vastgeroest in je functie

Ik was dus freelance tekstschrijver bij een aantal bedrijven. Totaal verschillende ondernemingen. En ik deed totaal andere klussen. Ik vroeg me wel eens af hoe ik dat nou op een zinnige manier op LinkedIn kon uitventen. Maar het enige wat altijd weer in me opkwam, was dat ik freelance tekstschrijver was. Zoals dat ook al op mijn LinkedIn profiel stond. Vastgeroest in mijn functie, zeg maar.

Wat ik niet deed

Wat ik totaal vergat te vertellen, is hoe ik deze verschillende opdrachtgevers hielp. Voor de een schreef ik SEO-teksten voor online meubelverkoop. Super-gestroomlijnd proces. Zij blij, ik blij. Maar potentiële klanten heb ik destijds niet laten weten op wat voor manier ik dit probleem ook voor hun had kunnen oplossen. Hetzelfde gold voor de online bloemenverzendorganisatie voor wie ik het netwerk van aangesloten bloemisten via e-mailnieuwsbrieven, Facebook en hun eigen intranet op de hoogte hield van ontwikkelingen en veranderingen in assortiment en systeem. Bovendien deed vertaalde en herschreef ik een inspiratiemagazine naar de situatie in de Nederlandse en Vlaamse markt.

Gemiste kansen

Geen enkel blogbericht aan gewijd. Niemand, behalve mijn directe opdrachtgever wist wat ik deed. Alleen omdat ik maar bleef hangen in mijn job als freelance tekstschrijver. Waarom zou ik daarover vertellen, want iedereen weet toch gewoon wat dat betekent?

Ga vertellen wat je DOET

Doe jij dat ook? Ben jij je beroep? Vertel je wat je bent? Stop daar maar mee. Laat het lekker staan op je CV, maar pak het vanaf vandaag anders aan. Ga vertellen wat je DOET. Hoe je het doet en waarom. Hoe jíj het op jouw manier aanpakt. En vooral waarmee je mensen helpt, of waarmee je in bepaalde behoeften voorziet. En vertel het. Laat het weten aan de wereld. Begin maar eens met je LinkedIn profiel.

Laat je het even weten als je jouw profiel op LinkedIn hebt aangepast? Ik ben benieuwd, hoor het graag!