Categorieën
Geen categorie

Kom uit je coronakramp, ga mee op zomerkamp

Ik ken iemand die tijdens de coronacrisis zichzelf een burpee-kuil bootcampte in d’r achtertuin. Nou, ik was een lekkere diepe frustratiekuil aan het graven voor mezelf. Als een hond die achter z’n staart aanrent en daardoor een diepe cirkel in de grond uitslijt. Ik heb het blogbericht dat ik er gisteren over schreef en waar ik maar niet mee verder kwam, maar gewoon gedelete. 

Schone lei 

Want ik ben bevrijd! Zo voelt het althans nu bekend is dat de Middelbare Scholen weer volle kracht en honderd procent open gaan na de zomervakantie. De eerste paar weken van De Corona waren leuk, gezellig en productief. Daarna werd het steeds minder. Beetje extra aangewakkerd door het pubertje thuis dat zich in 4 weken ontwikkelde tot een überpuber. Oh nee, ga ik het niet meer over hebben. Ik begreep echter na mijn vorige blog over (de)motivatie, dat er meer mensen het idee hebben dat ze in een rol Rockwool gewikkeld hebben gezeten afgelopen tijd.

In september… dan is het allemaal weer normaal (ijs en weder dienende natuurlijk en op anderhalve meter). Dan kunnen we allemaal weer verder. Met een soort van schone lei. Vanaf 1 september gaan we allemaal weer keihard knallen.  

Eerst de vakantie nog 

Je vraagt je misschien af waarom ik pas in september weer volle bak aan de slag kan. De coronamist is nu toch wel opgetrokken? Jazeker, en daardoor zie ik de volgende mammoettanker volle kracht vooruit op ons afstevenen: de zomervakantie. Weer alles op z’n gat! Als het niet is omdat je thuis wéér heel veel ballen tegelijkertijd in de lucht moet houden, dan is het wel vanwege het feit dat het gewoon algemeen lou loene is. En ja, zo schrijf je de Jiddische uitdrukking lou loene. Je kunt overigens ook lou(w) loene of zelfs lau(w) loene schrijven volgens Onze Taal.

Aanvalsplan

Die überpuber, die heeft al vanaf 1 juli vakantie. Tot en met 30 augustus. Lijkt potjandorie België wel! Maar ik wil niet meer die frustratiekuil in. Ik trek daarom, eigenlijk net als zij, in de vakantie mijn eigen plan. Want om ná de vakantie te kunnen knallen, moet er ín de vakantie flink wat gebeuren. Ik ga mijn hele aanvalsplan voor het najaar uitstippelen, uitwerken en bovendien realiseren.

Ambitieus? Jazeker!

Ja, ja dat klinkt ambitieus hè? Maar het moet. Want de afgelopen tijd is er ronduit te weinig gebeurd. En vooral aan mijn online zichtbaarheid. Mijn eigen online zichtbaarheid! Juist, datgene waar ik anderen mee wil helpen, liet ik zelf volledig los. Tsja. Schreef ik al eerder een blogje over.
Ik ga dus in de zomervakantie elke dag een uurtje of anderhalf aan de slag. Of het nu is na het eerste rondje met het hondje als iedereen nog in z’n nest ligt, op het heetst van de dag of tegen een uur of vijf (eens wat later aan de borrel starten kan echt geen kwaad 😉 Het Gaat Gebeuren. 

Doe je mee?

Ik kan dit natuurlijk in mijn eentje doen. Jij kunt het alleen. Maar we kunnen ook samen opstarten. Misschien wil jij ook uit je coronakramp en in de aan-modus? Ik bedacht er het Communicatieschool zomerkamp voor.
Een korte periode om je op gang te helpen, zodat je daarna je zomervakantie ook nuttig kunt besteden. Maar het is wel (bijna) vakantie (afhankelijk van waar je woont). Dus we doen rustig aan. Met voor degenen die keihard gas willen of moeten geven heel veel nuttige extra’s.

Ik help je (weer) op gang

In 5 lichte en luchtige video’s help ik je op gang met jouw online zichtbaarheid. 

  • Hoe kan je jouw verhaal vertellen? Hoe trek je mensen aan met wie je graag wilt samenwerken? Hoe zorg je ervoor dat je telkens weer onder de aandacht komt?
  • Zonder hijgerig over te komen en vervelend ‘pushy’ te zijn. Eigenlijk door juist lekker jezelf te zijn.
  • Je wint het vertrouwen van potentiele klanten. Die vervolgens naar jou toe komen met hun probleem, omdat ze weten dat jij het voor ze kan oplossen.  

Kortom: nieuwe kansen, nieuwe klanten, nieuwe opdrachten! 

Doe gezellig mee en meld je nu aan voor het zomerkamp van de Communicatieschool.

Je ontvangt de eerste mail op 7 juli om 7 uur. Om de twee dagen stuur ik vervolgens nog vier  volgende video-lessen en de beloofde extra’s. En het zijn mailtjes met linkjes naar video’s. Die lopen natuurlijk niet weg, dus je kunt er ook later altijd mee aan de slag. 

Het zomerkamp is overigens vrij toegankelijk 😉

Nagekomen bericht: in verband met gebrek aan tijd is het zomerkamp helaas komen te vervallen…

Categorieën
Geen categorie

Les 6: e-mailmarketing is niet dood

Ik volg redelijk wat jonge, hippe, snelle en inspirerende types op Instagram. En allemaal doen ze alsof je een bedrijf zou kunnen opbouwen door een beetje leuk te instagrammelen. Ik breek in dit blog een lans voor de good-old e-mailnieuwsbrief.

Omzeil het algoritme

Het zou fantastisch zijn als het zo makkelijk was, je bedrijf bouwen op een Instagramaccount. En er zullen uitzonderingen zijn op de regel, maar ik ben er van overtuigd dat het gros van de bedrijven meer registers moet opentrekken. Er is namelijk een grote complicerende factor: het algoritme. Ik heb het er hier al wel vaker over gehad; het algoritme bepaalt op Instagram, Facebook, LinkedIn, kortom al jouw ‘niet eigen media’, wie wat te zien krijgt.
Zo kan het zijn dat jij een nieuwe dienst introduceert via Instagram, in de overtuiging dat al je volgers dat wel zullen doorhebben. Maar helaas. Om te beginnen is daar dus het algoritme. Maar bovendien zit niet altijd iedereen continu op Instagram of Facebook. Dus kijk niet vreemd op als je vier weken later een klant spreekt die helemaal nog niet afweet van jouw plannen!

E-mailnieuwsbrief

Laten we dit de hiaten noemen van social media. Dat jouw posts op LinkedIn en TikTok niet door iedereen worden gezien, laat staan gelezen. Die hiaten kan je gelukkig heel goed opvullen. Met bijvoorbeeld tadaa, mijn favoriet … de e-mail nieuwsbrief.
Jouw bericht rechtstreeks in de e-mailbox van jouw klant, oud klant of potentiële klant. Natuurlijk, hij of zij moet nog steeds je bericht openen. Maar… je weet in elk geval dat het bericht aankomt bij iedereen aan wie je het verstuurt. En op het moment dat jij het bericht hebt gepland, of op ‘verzenden’ klikt.

Meer voordelen van een e-nieuwsbrief

Jij zit dus aan het stuur. Jij bepaalt en niet ‘Mark Zuckerberg’. Je nieuwsbrief verstuur je bovendien naar warme contacten. Ze zijn al klant bij je, of ze hebben ooit een offerte aangevraagd, je kent ze wellicht via een netwerkbijeenkomst. De relatie met deze lezers is waarschijnlijk wat closer dan de meeste (toevallige) voorbijgangers op je social media.
Jouw lezers zijn daarom ook sneller geneigd om iets te doen wat je ze vraagt. In jargon heet dat de ‘Call to action’ die meestal aan het einde van de mail staat. “Bekijk hier onze nieuwste afgeronde projecten” “Open de agenda voor het maken van een afspraak”, je kent ze wel.

Niet voor iedereen

Ik geef het toe, wanneer je oorbellen verkoopt aan 12-jarigen, heb je helemaal niets aan een e-mailnieuwsbrief. Ik ga er echter niet vanuit dat je je op deze doelgroep richt. Jij bent al een aantal jaren bezig met je bedrijf en je bent een bevlogen vakidioot die kwaliteit biedt en veel te vertellen heeft. Jij laat jouw klanten op een inspirerende manier zien hoe je hun problemen oplost.
Jij bent met jouw nieuwsbrief als Franse patisserie tussen het supermarktgebak van de suffe mails van de hypotheekverstrekker, de Ziggo-factuur, je boekhouder of de school van je kinderen.

Doe dan dus ook niet als iedereen

Jij richt je op je eigen doelgroep. Die je waarschijnlijk door en door kent. Maak daarom van jouw nieuwsbrief geen standaard werkje, geen supermarkt gebakje. Maar leg je spreekwoordelijke ziel en zaligheid bloot. Geef die belangrijke relaties een kijkje in jouw keuken. En die hoeft er voor deze gelegenheid niet uit te zien alsof de makelaar foto’s gaat maken voor Funda. Mensen doen het liefst zaken met mensen. Echte mensen! Met troep op het aanrecht. Vertel wat je bezighoudt, boei je lezers, zorg ervoor dat ze hangen aan je lippen en meer willen weten. Jij gaat hun probleem oplossen, daarvoor moet er vertrouwen zijn en dat bouw je op deze manier op.

Dus: wanneer ga jij weer een nieuwsbrief versturen? En hoe geef je er jouw persoonlijke draai aan?

🤔 Heb je nu echt geen idee waarover je moet schrijven, durf je het niet, of kan je het niet. Stuur me dan even een (kort 😉 mailtje. Ik help je graag op weg!

Categorieën
Geen categorie

Demotivatie en de motivatie

Ik zat er keihard doorheen. Middenin een dikke vette periode van on-zin, tegenzin, geen zin, demotivatie… Geen puf, tijd en plaats in mijn hoofd om over ‘mijn nieuwste kindje’ de Communicatieschool na te denken, laat staan er iets aan te doen.

Slecht communicerende vaten

‘Aan de andere kant’ in mijn online tablefashion-handel Kleuroptafel loopt het momenteel als een tierelier en dat slurpt veel aandacht, tijd en energie. Tel daar twee thuishangers van 10 en 12 én een puppy van zo’n 9 weken bij op en de maat is letterlijk vol. Het lukte me niet om de energie over alle vaten te verdelen…

Motivatie

Ik heb er flink mee geworsteld, wist even niet hoe ik alle ballen in de lucht moest houden. Overwoog zelfs om er helemaal maar te stoppen met de Communicatieschool. Maar ben nu blij dat ik deze bal even uit spel heb gehaald, om hem nu weer op te kunnen pakken.
Na demotivatie komt nu weer de motivatie. Nadat ik me echt weken had verstopt, had ik maandag voor het eerst weer eens een zoom-meeting met mijn business coach (ja ik vind het ook redelijk ‘zum kotzen’ maar ik heb óók een business coach 🙈). De kinderen gaan binnenkort weer meer naar school, de hond kan wat langer wachten…. En ik zit nu dus weer vrolijk te typen. Er is gelukkig weer plaats – vooral in mijn hoofd, nu nog in mijn agenda! – om ook weer hier aan de slag te gaan.

Hoe nu weer verder?

Gelukkig kan ik gewoon oppakken waar ik was gebleven. Mijn plannen voor content, voor onderwerpen om over te schrijven lagen al klaar.
Nu alleen nog maar opnieuw opstarten 😉. Vandaar ook dit bericht. Om een teken van leven te geven, om even te laten weten wat er aan de hand was (niet zo veel dus eigenlijk) en om weer in de flow te komen. Bij mij werkt het enorm om te gaan zitten en gewoon te beginnen met schrijven.

Openbaring

Maar er is nog een reden waarom ik dit bericht schrijf. Ik had een ‘openbaring’ afgelopen tijd. Zoals ik hierboven al schreef, hebben we een puppy in huis. Ik had me daar – geheel tegen mijn natuur in – echt mega goed op voorbereid: boeken geleend en gekocht EN gelezen, youtube filmpjes gekeken, me aangemeld bij een hondenschool waar ik zo snel mogelijk zou starten. En toen ging de puppycursus niet door vanwege De Corona. Ik merkte maar weer eens hoe ontzettend waardevol het kan zijn als je door iemand aan het handje genomen wordt. Iemand die het weet, die je vertrouwt, aan wie je het allemaal kan vragen. Ik voelde die behoefte enorm. Ondanks alle boeken, alle filmpjes, alle 1000 meningen van mede-hondenuitlaters in de buurt. Juíst vanwege alle boeken, filmpjes, meningen et cetera.

Heb jij dat nou ook?

Ondertussen zijn Dex en ik aan de puppycursus begonnen en dat geeft enorm veel rust. Ik heb iemand die mij het vertrouwen geeft dat we echt niet alles tegelijkertijd moeten kunnen en dat het allemaal een kwestie is van heel veel geduld, heel veel herhalen en vooral heel veel ‘voertjes’ (stom woord!).
Ik bedacht me dat jij hier misschien ook behoefte aan hebt. Wat bevestiging, even horen dat je op de goede weg bent. Of juist wat sturing, omdat je van je uitgestippelde weg bent afgedwaald.

Een keertje mailen of kletsen?

Mocht jij ergens met je communicatie vastlopen, vraag je je af of je goed bezig bent, of wil je gewoon eens een keertje met iemand sparren, laat het me dan weten. Dus geen online cursus, geen e-book, geen ‘masterclass’, niets ‘leren’. Gewoon het er even over hebben. Stuur me een mailtje met je vraag. Laat daarin ook even weten of je via de mail, telefoon of zoom wilt sparren en we maken een afspraak. En ja, dit is helemaal gratis, omdat ik het leuk én belangrijk vind om je te helpen en te horen waar je tegenaan loopt.

Fijne dag en ik wens je veel motivatie 💪

Categorieën
Geen categorie

Coronacrisiscommunicatie

Ik was net in de auto gestapt om vanuit Rotterdam in Zoetermeer een rolletje erfafscheiding op te gaan halen. Volgende week komt hier een hond en die moet in tegenstelling tot de poezen maar in onze eigen tuin blijven, niet waar? Wat dat met coronacrisicommunicatie te maken heeft? Heel veel…

Oeps!

Was ik bijna voor niets gereden! Want ik stuitte op een hek waarop stond dat er momenteel alleen maar bestellingen via de website werden afgehandeld. Huh, maar die site had ik toch bekeken? En daar had ik niets zien staan! Gelukkig bleek er hele vriendelijke meneer achter een anderhalvemeter-afstands-balie te zitten en die kon me prima helpen aan mijn kastanjehekje. Ik keek terwijl het hek voor me gehaald werd nog even op de site en ja hoor, in hele kleine lettertjes stond er ergens Covid-19. Lag het dus toch aan mij 😉

Wat staat er op jouw website?

Wat staat er momenteel op jouw website over maatregelen rondom corona? Eventuele andere openingstijden, volledige sluiting, open op afspraak, onbetrouwbaarheid van de levertijden? Of zet je alles alleen maar op Facebook en/of Instagram? Houd je er dan rekening mee dat veel mensen die informatie niet zien. Ofwel omdat ze daar niet kijken, ofwel omdat ze het vanwege het algoritme niet te zien krijgen?

Dus op hoe meer plekken je communiceert over hoe en wat er anders is, hoe beter! En… denk aan wat logisch is voor de lezer, voor jouw klant die op zoek is naar informatie.

Vaste klanten?

En vaste klanten? Die kan je natuurlijk via je e-mailnieuwsbief op de hoogte houden! Heb je die nog niet? Dan is dit een goed moment om daar mee te beginnen. Ik kan je van harte Mailchimp aanbevelen om hiermee te beginnen.

Los van de crisis communicatie

En los van de crisis? Hoe gaat het op dat vlak met je communicatie? Ik merk dat het me momenteel allemaal wat door de vingers glipt. Toch minder structuur, en ondanks alle tijd die ik aan mijn werk kan besteden, vliegt die ook echt voorbij. Heb jij last van hetzelfde of ben jij wel een goede inhaalslag aan het maken. Of was je sowieso altijd al netjes bij met je social media, je planning en het schrijven van waardevolle blogberichten?

Bloggen?

Mocht je nou lange tijd al nadenken over het starten van een blog of het afstoffen ervan. Ik heb een e-book voor je klaarstaan om hiermee aan de slag te gaan. Overigens niet alleen zakelijk gezien leuk en interessant om te starten met bloggen. Privé werkt het ook heel goed om het een en ander van je af te schrijven. Helemaal in de rare tijd waarin we momenteel leven. Het valt mij altijd op dat áls ik eenmaak begin met typen veel puzzelstukjes op hun plek vallen. Ik kan mijn gedachten al schrijvend vaak veel beter structureren dan wanneer ik denk of praat. Maar goed, da’s misschien een soort beroepsdeformatie…

Stel dat je wilt beginnen, of er eerst eens wat over wilt lezen, dit is de link naar de gratis download

Categorieën
Lessen van de Communicatieschool

Les 5: Heb lak aan de rest

Voor iedereen die begint met zakelijke online communicatie moet dit een soort mantra worden: ik heb lak aan de rest. Trek je olifantenhuid aan en denk even niet aan wat ‘de rest’ van je vindt.

Zakelijk is anders dan ‘zelf’

Vind je het als privépersoon geen enkel probleem om allemaal dingen op Facebook en Instagram te zetten; als het om ‘zakelijke zaken’ gaat, is het ineens veel moeilijker. Doe je het zelfs liever totaal niet. Kom jou dit bekend voor? Gelukkig, jij bent dus ook maar een mens. Ik heb hier zelf ook enorm in moeten groeien en worstel er nog steeds wel eens mee.

Dat stemmetje in je achterhoofd

Je kent dat stemmetje wel. Wat denk je wat je oom ervan vindt als hij dit leest? En bovendien wat moet je de volgende keer als je elkaar ziet weer allemaal aanhoren? Je schoolvriendinnen van vroeger? De mensen uit de buurt… Je vreest met grote vreze, want iedereen heeft overal een mening over. Klopt!

JIJ hebt een bedrijf

Maar jij hebt een bedrijf! En dat wil je in stand houden ook. Of juist nu beginnen. En daarom moet je nu eenmaal je verhaal vertellen. Of je dat nu doet via een abri-campagne, op bussen en trams, via briefjes in de bus of via social media. Als je nieuwe en bestaande klanten wilt bereiken, moet je van je laten horen.

Als je niet je nek durft uit te steken, had je geen ondernemer moeten worden!

Wist je dat?

Wist je dat heel veel mensen gewoon snappen dat jij op deze manieren van je laat horen. Dat je dat nodig hebt om klanten te houden en te werven. Wist je dat heel veel van jouw ‘de rest’ het zelfs hartstikke tof vindt als jij op jouw eigen, voor hun herkenbare manier zichtbaar bent.
Wist je dat heel veel mensen online berichten van je lezen en nooit aan je terugkoppelen wat ze ervan vinden, totdat ze iemand zoeken die dat doet wat jij doet. En dat ze dan jou benaderen, omdat ze jou kennen. Maar dan moet je dus al wel het zaadje hebben geplant.

Er is maar een oplossing

Er maar één oplossing is voor dit probleem. Het gewoon doen. Lak hebben aan de rest. Dat is overigens iets totaal anders dan schijt hebben aan de rest. Je moet je er alleen in dit geval niets van aantrekken. Je vertelt geen onwaarheden, schrijft geen onaardige dingen, verkoopt geen gebakken lucht. Je hebt een goed product, waarmee je mensen kunt helpen of je deelt kwalitatieve informatie om mensen te inspireren (dat probeer ik hier althans). Laat die oom, je vriendinnen en de buurt er maar het hunne van vinden. Jij trekt hiermee – op korte of lange termijn – klanten die je letterlijk en figuurlijk verdient!

Zet ‘m op!

——— / ———

Wil je trouwens op een serieuze manier aan de slag met online communicatie voor je eigen bedrijf? Weten waar je over kunt schrijven, via welke online kanalen, hoe je dat structureel aanpakt? Kijk dan eens hier

Categorieën
Geen categorie

Belangrijk bericht voor winkeliers in lege winkelstraten

Hier volgt een belangrijk bericht voor alle winkeliers in lege winkelstraten… Ken je zo’n winkelier. Stuur dan alsjeblieft mijn hartekreet door! Want mijn hart breekt voor alle ondernemers met een fysieke winkel. Sommigen zijn nog open en houden dapper stand, ondanks dat er nog maar weinig mensen passeren. Iedereen doet wat ‘ie kan om het hoofd boven water te houden. EN TOCH MIS IK IETS!!!!

Ik hoor maar niets van jullie

Ik heb nog geen mailtjes of appjes ontvangen van de bloemist om de hoek, van de bakker, van mijn kapper…. Geen berichtje om even te zeggen dat ze open zijn, of dicht maar nog steeds service leveren. Dat ze eventueel langs kunnen komen om iets af te leveren. Dat ze geen haren knippen, maar wel een haarkleurpakket kunnen samenstellen voor me.

Stuur eens een mailtje of een app-je!

Deze winkeliers hebben mijn mailadres of mijn mobiele telefoonnummer. Ik heb wel eens wat besteld, of ik doe mee aan een loyalty-programma… STUUR DIE MAIL of APP NOU GEWOON!!! En ja, ook al heb je me nooit gevraagd of je me mag mailen. Doe het!!

Je winkel is open, maar mensen zitten thuis

Lieve mensen, ik kom bij jullie langs als ik mijn pakketjes voor @kleuroptafel wegbreng en mijn rondje loop langs de slager en de appie en ik koop bij jullie zo veel ik kan. Maar trouwe (!!) klanten die niet om de hoek wonen of gewoonweg braaf binnenblijven, wéten niet dat je nog open bent.

Doe het nou toch

Tuurlijk heb je het druk. Maar kruip vanavond gewoon achter je computer en schrijf die leuke mail. Zeg dat je paasboeketten klaar hebt staan en laat weten hoe je die kunt bestellen. Laat als boekwinkel weten dat je net als Bol.com gewoon de bestelling tot de voordeur kan brengen (maar dan op de fiets en met een glimlach!). En dat de klant dan contactloos kan betalen.

VERTEL EENS AAN JE TROUWE KLANTEN DAT JE OPEN BENT!!! EN DAT JE HOOPT OP HUN KLANDIZIE. OMDAT JE ANDERS NIET KUNT VOORTBESTAAN!!!

Een paar tips

Wat wil iemand weten?
Probeer je in je klant te verplaatsen. Welke informatie heeft hij of zij juist NU nodig?

Wat heb jij eventueel extra te vertellen?
Vul maar in. Maar… let wel, vertel niet te veel in één bericht.

Hoe ben je momenteel het beste te bereiken?
Voordat ze momenteel de boze buitenwereld intrekken, zullen veel mensen even willen checken of je echt wel open bent!
Wil je dat mensen je bellen? Appen? Mailtje sturen? Geef dat op zo veel mogelijk plaatsen aan!
En reageer je dan ook snel?

Stuur een mail
Het hoeft niet uitgebreid. Je eventueel aangepaste openingstijden, openingstijden rond de paasdagen. Heb je een leuke aanbieding, laat het weten.
Zijn er dingen anders dan anders? Laat het weten. Vergeet je telefoonnummer niet te vermelden.

Geen e-mailmarketingprogramma?
Je hebt geen Mailchimp of ander programma om je mails mee te versturen? Geen probleem. Je stuurt een gewone mail vanuit je Gmail of wat dan ook. Zet alle adressen van je klanten in het BCC veld (dat is wel belangrijk overigens, mensen worden niet blij als ze hun e-mailadres tussen 200 andere adressen zien staan!!)

Maar dat mag toch niet?
Op zich is dat waar. Misschien. Ik denk echter dat er maar weinig mensen bezwaar maken wanneer jij een mail stuurt waarin je uitlegt waarom je dat doet en waarmee je jouw vaste, trouwe klanten jouw hulp aanbiedt (met je kleurset, met je brood dat zaterdag al klaarligt, met het prachtige boeket dat je zaterdagmiddag komt bezorgen bij die mevrouw die momenteel liefst binnen blijft). Nood breekt wet (en dat zou je ook zelfs zo kunnen melden!)

Al wel een e-mailmarketingprogramma?
Stof het als de wiedeweerga af. Schrijf die mail. Mensen willen echt wel dat jij blijft doordraaien en gunnen je momenteel business. Bied die tegoedbon aan (kapper, resto, bar!!) Heb je geen tegoedbonnen? Maak ze dan zsm.

Appen?
Schrijf je bericht in een app-je aan jezelf. Daarna kan je dat bericht doorsturen aan de juiste contacten in je telefoon.

En ga alsnog als een dolle (meer) e-mailadressen verzamelen!
Een stapel briefjes op de toonbank en een pen ernaast. Of verzin een andere list. Begin NU met opbouwen van een e-mailbestand. Het komt altijd weer van pas. Dat blijkt nu wel weer.

Heb je een website?
Staat daarop vermeld dat je open bent? Telefoonnummer duidelijk in zicht?

Heb je Facebook?
Pas je omslagfoto aan naar de huidige stand van zaken. Plaats updates! Blijf mensen informeren. Juist nu. Is je telefoonnummer duidelijk vermeld? Ben je Tweede Paasdag open? Shoppen op afspraak? Wow, pure luxe!

Instagram?
Pas je link in bio aan naar de huidige stand van zaken. Vermeld onder elk bericht dat je plaatst weer wat de stand van zaken is. Mensen gaan niet 10 berichten terug kijken wat je op 16 maart hebt geschreven! We willen willen veel weten, maar we blijven wel lui he 😉

Meer social media?
Zie hierboven en probeer je in je klant te verplaatsen. Welke informatie heeft hij of zij juist NU nodig?

Nike zegt het ook
JUST DO IT

(Smaak te pakken? Over een week kan je gewoon nog een mail versturen! )

Categorieën
Geen categorie

#dtv: reviews en aanbevelingen

Je kent hem wel, de hashtag durf te vragen. Hij geldt helemaal voor reviews en aanbevelingen. En al helemáál in tijden van crisis&corona.

Steun de kleine ondernemer

Misschien heb je het al eens zien langskomen via social media: een lijstje van wat je kunt doen om ondernemers momenteel een hart onder de riem te steken. Ik maakte even een screenshot van de feed van The Social Goodgirl. Zij doet de volgende suggesties: Een shout-out geven op Instagram sturen, een review schrijven, een bemoedigende DM op Instagram, een reactie achterlaten, een giftcard kopen voor later en investeren door online te kopen. 

Steun de kleine ondernemers, via The Social Good girl.

Schrijf een review

Nu zijn veel lezers van dit bericht waarschijnlijk ook kleine ondernemer. Misschien juist vanwege de crisis niet in staat om cadeaubonnen aan te schaffen. Juist hard bezig om zelf het hoofd boven water te houden. Daarom extra aandacht voor punt (hartje) twee. Hier staat schrijf een review. En dat mag natuurlijk altijd. Leveranciers of bedrijven die jou goed geholpen hebben, verdienen het om een positieve review te ontvangen. Daarentegen, wanneer je echt opbouwende kritiek hebt of een gegronde klacht, kan je beter rechtstreeks contact opnemen. Zo bied je de andere partij op een nette manier de gelegenheid om het op te lossen. Maar dit terzijde. Ik wilde hier eigenlijk de tip geven om het om te draaien.

Vraag er zelf om

Ik kreeg vanmorgen een verzoekje van een oud-collega. Vlak voor de COVID-19 uitbraak stapte ze vol zelfvertrouwen op bij haar vorige werkgever. Vind dan nu maar eens een nieuwe baan. Aan de andere kant kan je nu mooi je CV en je LinkedIn profiel bijwerken. Vandaar dat ze een aanbevelingen vroeg via LinkedIn. Ik heb hem met plezier voor haar geschreven. Hetzelfde geldt voor een review. Verleden week schreef ik voor een andere dame met wie ik momenteel samenwerk een review via Facebook.

Zijn reviews communicatie?

Wat dit met communicatie te maken heeft? Nou, heel veel! Een mooie aanbeveling van een klant over jou, zegt potentiële klanten misschien wel meer dan je ooit zelf kunt vertellen. Het komt bovendien enorm betrouwbaar over. Want wij van WC-eend adviseren WC-eend, maar als de buurvrouw dat ook doet… Dat maakt beoordelingen en aanbevelingen dan ook zo waardevol.  

Hoe pak je het aan?

Er zijn diverse manieren om aanbevelingen en beoordelingen te vergaren. Je kunt werken met partijen als Trustpilot of andere online review sites. Als je een wat grotere (online) business hebt, kan dat goed werken. Zo is het proces vaak goed te automatiseren. Bovendien worden zulke beoordelingen door veel consumenten als betrouwbaar gezien. Maar let op; door een andere groep mensen steeds meer gewantrouwd. Een ander nadeel is dat er in vrijwel alle gevallen ook flink voor moet worden betaald. 

Voorkom beoordeling-moeheid

Houd daarbij ook rekening met beoordeling-moeheid. Je kent ze wel, zo’n onpersoonlijk verzoek via een automatisch gegenereerde mail. Die zal niet alleen bij mij geen respons opleveren. Dat kan je gelukkig goed en makkelijk ondervangen.
Probeer mensen op een persoonlijke manier te benaderen. En op een goed moment. En wanneer er daadwerkelijk reden is om een review te geven. (Dus niet zoals de Gemeente Rotterdam doet na een telefoongesprek waarin ik totaal niet geholpen ben!) En denk in mogelijkheden: in plaats van Trustpilot-achtige sites kan je ook Facebook of Google gebruiken voor reviews. Vergeet tenslotte niet dat je mensen ook altijd kunt vragen om een aanbeveling via e-mail. 

Wat is het doel?

Het is sterk afhankelijk van jouw soort onderneming welke manier van reviews verzamelen het beste bij je past. Hoe vriendelijker je het vraagt en hoe duidelijker je maakt waarom je zo graag een beoordeling wilt ontvangen, hoe groter de bereidheid om hier gevolg aan te geven.
Geef ook aan waarvoor je de aanbeveling of beoordeling wilt gebruiken en vraag direct of mensen er bezwaar tegen hebben om met hun naam vermeld te worden. Misschien vinden naam niet goed, maar initialen wel. 

Wees maar duidelijk

Ben jij voor het eerst sinds tijden je website of je LinkedIn profiel aan het bijwerken en wil je nu eindelijk die aanbeveling vragen aan een klant van lang geleden? Doen! En gewoon uitleggen dat je er niet eerder aan toe bent gekomen, maar dat je de samenwerking zo tof vond. 
Of wil je graag dat deze persoon juist jouw technisch inzicht benadrukt, of je gevoel voor stijl, of je goede onderhandelingsvaardigheden, omdat je je juist in die richting aan het specialiseren bent? Ook gewoon om vragen. 

Aanbevelingen via LinkedIn

Ik kwam op het onderwerp vanwege het verzoek om een LinkedIn aanbeveling dat ik vandaag ontving. Ik wil deze mogelijkheid hier nog maar weer eens onderstrepen. Omdat deze aanbevelingen alleen door jouw eigen connecties worden toegevoegd, kan er heel slecht mee gesjoemeld worden, in tegenstelling tot sommige feedback-websites. Daarom zijn aanbevelingen hier erg betrouwbaar en dus ook waardevol om te verzamelen. 

Hoe gaat het ook al weer?

Ik moet zelf ook altijd even nadenken hoe dit gaat. Maar hier komt ‘ie: Zoek degene van wie jij een aanbeveling wilt ontvangen. Klik op de naam en de profielpagina opent. 

Klik vervolgens op ‘Meer’ (zie bovenste pijl) en daarna op ‘Om een aanbeveling vragen’ (de pijl eronder). 

Je vult een aantal vaste velden in om de relatie aan te geven met degene die je om een aanbeveling vraagt. Daarna kom je in het daadwerkelijke ‘verzoek-veld’ dat je zelf mag aanpassen. 

Hier voer je natuurlijk ook weer een persoonlijke tekst in. Je vraagt tenslotte om een gunst. 

Teflon

Spannend? Onwennig? Ja! Misschien eerst gewoon nog even de tekst doorlezen over teflon. En dan nog iets: Als je er niet om vraagt weet een ander ook niet dat je erom verlegen zit. 

Categorieën
Lessen van de Communicatieschool

Les 4: Wees jezelf

Ik dacht ik houd het kort, want ook al is het heel belangrijk, het is ook heel eenvoudig. Wees jezelf! Het werd toch weer langer dan verwacht. Tsja, dat ben ik hè. Alles duurt bij mij altijd langer dan verwacht. En ‘to the point’ komen? Vind ik echt een uitdaging. 

Online = offline

Jouw online jij moet zo veel mogelijk gelijk zijn aan jouw offline jij. Laten we het dichtbij houden en actueel. Je begint nu, in tijden van corona-thuisblijven met je eerste blogberichten. Die worden door mensen gelezen. Als je ooit weer je huis uit mag en deze lezers in het echt tegenkomt, of wanneer je telefonisch contact hebt natuurlijk, moeten ze jou kunnen herkennen aan wat je zegt en hoe je bent. 

Hoe beter dit met elkaar overeenkomt, hoe betrouwbaarder je bent. Ik schreef er ooit ook al een ander blog over: De gunfactor.

Nog een reden om jezelf te zijn

Jij bent vast niet de enige boomsnoeier, yogadocent of communicatieadviseur. Je hebt heel veel concullega’s die momenteel – als ze slim zijn – ook bezig zijn om hun online aanwezigheid een boost te geven. En daarom is het altijd, maar misschien nu des te meer, belangrijk om je eigen manier hierin te vinden. Je eigen stem te laten horen. Je eigen werkwijze te laten zien. En niet iemand na te doen. Want hoe weet jouw potentiële klant dan wat jouw manier van werken is. Jouw manier van doen? Door jezelf te zijn, onderscheidt je je van de rest.

Blijf dicht bij jezelf

Ik vind het een verschrikkelijke uitdrukking ‘dicht bij jezelf blijven’, maar in dit geval geeft het wel aan wat mijns inziens belangrijk is. Als jouw huidige klanten, jouw kinderen, jouw buurvrouw je blog leest of jouw Instagram posts ziet, moeten ze jou hierin herkennen. Het beste is zelfs dat ze je zelfs béter leren kennen. Het voordeel: jouw klanten weten precies wat voor vlees ze in de kuip hebben. Kunnen hierdoor een gefundeerde keuze maken van of ze wel of niet met je willen werken. 

Afstoten en aantrekken

Nu denk je misschien dat het verschrikkelijk is om sommige potentiele klanten af te stoten door juist veel van jezelf bloot te geven (ik bedoel het hier figuurlijk, let op). Ik denk het juist niet. Zie het als daten. We noemden het vroeger IBO: Ik Blijf Over. En als je IBO was deed je verschrikkelijk je best om weer zo snel mogelijk aan de man te raken. Met als gevolg dat je weinig kritisch was en zo weer met een volgend kansloos vriendje zat. Dat was leuk tijdens je studie, maar – dat neem ik aan – nu wil je dat natuurlijk niet meer. Je wilt een zo goed mogelijke match. Dat houdt in dat je niet alleen zelf, maar ook jouw potentiële klant de gelegenheid moet bieden om te beoordelen of er voldoende match is voor een duurzame relatie. 

Check, check, doublecheck

Hoe doe je dat? Je eigen stijl en toon vinden? Ik zou zeggen: gewoon beginnen. Beginnen met schrijven tot je klaar bent met wat je wilt zeggen. En als je je tekst dan hebt geschreven, lees je ‘m hardop voor. Ben jij dit? Is het jouw manier van praten, jouw humor, of juist jouw serieuze geluid? Mooi, dan zit je goed. Vind je dit moeilijk, kan je het slecht beoordelen? Vraag het je vrouw, je kind, de buurvrouw. Vaak zijn het kleine details. Ze zullen het wel opmerken: ‘Zo zég je dat niet normaal. Jij zegt altijd….’ Tenslotte is het een kwestie van doen en blijven doen. Oefening baart kunst, ook met jezelf zijn.


Wil je méér dan alleen jezelf blijven in de stukken die je schrijft? Wil je aan de slag met je online aanwezigheid? Met zakelijk bloggen, e-mailings optuigen en verzenden, LinkedIn inzetten et cetera? Hiervoor heeft de Communicatieschool een e-lesmethode ontwikkeld: In 6 stappen naar jouw online succes. Je leest er hier meer over.

Categorieën
Geen categorie

Teflon, remedie tegen corona-gerelateerde toestanden

Teflon is mijn reactie op de huidige situatie. Ik kan het je aanraden. Je weet wel, een nieuwe koekenpan met zo’n heerlijk gladde anti-aanbak-laag. Met de dag word ik er beter in; mijn anti-aanbak-laag, mijn Teflon laagje te ontwikkelen. En het werkt zowel in de thuis- als de werksituatie. 

Pre-Corona

Momenteel zitten wij het gros van de tijd met z’n vieren thuis, zo nu en dan is ‘Manthijs’ naar zijn werk en ben ik samen met mijn twee dochters van 10 en 12. In het normale, pre-corona-tijdperk was dat vragen om problemen. Als we met z’n drieën thuis zijn, heb ik namelijk altijd wat te zaniken, wat te zeuren en wil ik voortdurend dingen van ze. En dat ze dingen níet doen – zoals op een scherm zitten en alle chips in huis opeten. Resultaat: tweestrijd, driestrijd, haat, nijd, gekrijs en veel smijten met de deuren. 

Teflon aan

Dat leek me een slecht vooruitzicht toen we op 15 maart hoorden dat we minstens tot 6 april op elkaars lip zouden zitten. Vanaf dat moment heb ik mijn teflonknop omgezet. Ik heb op de een of andere manier een grotere hoeveelheid geduld en tolerantie aangeboord. Hoef niet meer overal een punt te maken, kan ongekend makkelijk mijn schouders ergens over ophalen. Hockeyen in huis (okay met wc-rollen, maar toch). Dat had me drie weken geleden volledig over de kling gejaagd. Nu loop ik pas naar boven als de kalk van mijn plafond naar beneden dwarrelt. Ik hoef ook niet continu van ze te horen of ze wel doen wat er door school van ze gevraagd wordt. Om te beginnen zitten daar zo langzamerhand allemaal in-tijden-van-Corona-ontwikkelde controlemethoden op. Bovendien moeten ze het met hun 10 en 12 jaar ook maar gewoon zelf oplossen. 

Teflon, met gezelligheid, gevoel én grenzen

Dit klinkt nu alsof ik me eigenlijk niets meer en van wie dan ook wat aantrek. En alsof het me ook niks meer kan schelen. Maar dat is niet het geval en niet mijn bedoeling. Ik leef en denk zo veel mogelijk met iedereen mee, we doen ook hele leuke dingen en ik geef ze momenteel een stuk meer vrijheid dan anders. Ook in de hoop dat ze hier iets van leren. En, als ze bepaalde grenzen over gaan, grijp ik nog steeds in. Alleen probeer ik het iets minder ‘met gestrekt been’ dan voorheen. Die lieve vrede hè, die wilde ik altijd al met iedereen buiten de deur bewaren. Nu wil ik dat ook heel graag binnenshuis realiseren. 

Werkteflon

En ik ga het nu ook in mijn werksituatie proberen. Teflon aan! Want, gewapend met een goede teflon-laag kan je alles makkelijk van je af laten glijden. Ook dat wat anderen van je denken en vinden. Of misschien beter geformuleerd: waarvan jij denkt wat anderen van jou vinden. 
Want dat is natuurlijk wat ons zo vaak tegenhoudt. Wat zullen ze wel niet van me denken?
Ik vraag me zulke dingen ook voortdurend af. Moet ik nu weer iets op LinkedIn plaatsen? Is deze prijsstelling wel goed? Kan ik het maken om tijdens de Corona-crisis een nieuw product te lanceren tegen een commerciële prijs? 

Ik heb me voorgenomen om me daar nu niets meer van aan te trekken.  

Start: vandaag

Ben er zelfs vandaag al mee begonnen. Het was overigens naar aanleiding van een vraag tijdens een online meeting gisteren. “Wat zou je de komende 12 weken moeten doen om het doel te behalen dat je eigenlijk voor over 12 maanden hebt gesteld?” Ik heb hiervoor een flink aantal to do’s op een rij gezet. En een ervan is nóg meer online zichtbaar zijn. Want online moet het voor mij gebeuren. Hier moet mijn potentiële klant mij tegenkomen, leren kennen en uiteindelijk denken “Oh met die mevrouw wil ik wel aan mijn online zichtbaarheid werken.” Voor mijn andere twee online-ondernemingen geldt exact hetzelfde. Als ik er niet ben, ziet niemand me en wordt er bijzonder weinig verkocht. 

Maar, op míjn manier

Ik word zelf gek van mensen die mij ongeveer dagelijks mailen omdat ik ooit iets bij ze heb gekocht of gedownload. (Oh, dat doe ik zelf natuurlijk ook met In 6 stappen naar jouw online succes, maar dat is een 6-daags programma!) Ik verstuur mijn nieuwsbrief daarom hooguit eens per week. Op Facebook, Instagram en LinkedIn, daar waar het algoritme de dienst uitmaakt, daar ga ik vaker posten en meer zichtbaar zijn. De kans dat ik nieuwe bronnen aanboor is hier ook groter.
Bovendien is het een stuk minder ‘intrusive’ dan iemands mailbox vol laten stromen. Je scollt door LinkedIn en de ene keer lees je iemands post wel, de andere keer niet. Hetzelfde geldt voor Instagram en Facebook. Ik ga – natuurlijk – wel zo nu en dan wat content recyclen (Reduce, reuse, recycle, komt het je bekend voor?). Maar in de meeste gevallen wil ik toch nieuwe content schrijven. Op mijn eigen, herkenbare manier. Stukken en stukjes waarin je mij herkent. Ik ben ervan overtuigd dat het alleen op die manier nut heeft en duurzaam resultaat oplevert.

Nieuwe challenge

Gisteren riep ik tijdens die online meeting in m’n enthousiasme dat ik drie keer meer wilde posten. Nu ben ik weer met beide benen op de grond en stel ik een haalbaarder doel. Verdubbeling van het aantal posts op Facebook, Instagram en LinkedIn. En in plaats van ‘op mijn gevoel’, gebaseerd op keiharde cijfers. Een maand lang om maar eens mee te beginnen. 

Morgen is het 1 april. Tot en met 30 april ga ik in elk geval met mezelf de uitdaging aan en ga ik kijken wat er gebeurt. 

Doe je mee? 

Categorieën
Lessen van de Communicatieschool

Les 3: werk met een persona

Ik zeg dan wel in willekeurige volgorde, maar deze les 3 sluit naadloos aan op les 2 (en die vind je hier). In die les ging je nadenken over wie je doelgroep is. Is jou dat gelukt? Mooi, dan kunnen we nu door met de PERSONA.

Een persona maakt het concreet

Die doelgroep blijft natuurlijk altijd wat abstract. Een persona maakt het je makkelijk. Want elke keer als jij nu – via welk kanaal dan ook – iets gaat vertellen, schrijven, vloggen over wat jij voor je klanten doet, dan richt je je tot jouw ultieme klant. Ja, je hele doelgroep gereduceerd tot één naam. Die staat voor het de hele club. Misschien ken je wel iemand binnen de door jou geformuleerde doelgroep. Misschien is het je favoriete klant waar je al jaren goed mee samenwerkt. Of is het juist die ene klant die je al lange tijd probeert binnen te hengelen. 

Geef het beestje een naam

Dit is echt reuze-belangrijk. Geef je persona een naam. Noem hem Sjaak of haar Christina. Je zult merken dat als je dan begint met het schrijven en je deze ene persoon voor de geest houdt het heel veel makkelijker werkt. 

Verschillende persona’s

Je kunt je situaties voorstellen waarbij het handig is om verschillende persona’s opgelijnd te hebben. Bijvoorbeeld als je hele uiteenlopende kanalen gebruikt om te communiceren. Je kunt de 54-jarige Sjaak in gedachten nemen als je je blogbericht schrijft. Voor TikTok daarentegen heb je een andere persona nodig. Of stel dat je erg uiteenlopende producten aanbiedt. Dan kan je Christina voor de ene productgroep gebruiken en Kirsten voor de andere. Ditzelfde geldt ook als je zowel zakelijke klanten als consumenten bedient. 

Creatief aan de slag?

Ben jij iemand die dingen voor zich moet zien om het echt concreet te krijgen. Ga dan eens aan de slag met een vel papier en wat tijdschriften. Knip en plak je persona(’s) bij elkaar. Vergeet daarbij niet ook de kenmerken uit les 2 mee te nemen. Hang dit persona moodboard bij je werkplek. Je hoeft er maar naar te kijken en de woorden vloeien als vanzelf op het papier. 


Wil je méér dan alleen je persona’s bepalen? Wil je aan de slag met je online aanwezigheid? Met zakelijk bloggen, e-mailings optuigen en verzenden, LinkedIn inzetten et cetera? Hiervoor heeft de Communicatieschool een e-lesmethode ontwikkeld: In 6 stappen naar jouw online succes. Je leest er hier meer over.